ارتباط پلی مورفیسم Taq1 و Apa1 ژنهای گیرنده ویتامین D با استئوپروز در خانم های یائسه

پیام:
چکیده:
زمینه

پوکی استخوان، شایع ترین اختلال متابولیسم مواد معدنی استخوان است. پلی مورفیسم های مختلف در ژن گیرنده ویتامین D به عنوان یک عامل مهم ژنتیکی می تواند یکی از کنترل کننده های اصلی توده استخوانی باشد.

هدف

مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین پلی مورفسیم های Taq1 و Apa1 ژن گیرنده ویتامین D با پوکی استخوان در خانم های یائسه انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مورد- شاهدی، 80 بیمار از خانم های یائسه مراجعه کننده به درمانگاه روماتولوژی مرکز آموزشی- درمانی بوعلی سینای قزوین در سال 1389 به عنوان گروه مورد و80 نفر از سایر بیماران مراجعه کننده به این مرکز به عنوان گروه شاهد انتخاب و پس از تکمیل برگه رضایت نامه در مطالعه وارد شدند. تراکم استخوان های مچ دست، گردن استخوان ران و مهره های کمر با استفاده از روش DEXA تعیین شد. (سپس با استفاده از روش RFLP PCR ژنوتیپ های مختلف Taq1 (AA/Aa/aa) و Apa1 (TT/Tt/tt) معین و داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و آنوا تحلیل شدند.

یافته ها

ارتباط آماری معنی داری بین پلی مورفیسم های مختلف Apa1 و Taq1 با استئوپروز وجود نداشت. بیماران با ژنوتیپ Taq1(tt) نسبت به بیماران با ژنوتیپ Taq1(Tt) از تراکم استخوان کم تری در استخوان های مچ دست و گردن استخوان ران برخوردار بودند.

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، ارتباط بین پلی مورفیسم های ژنوتیپ های ویتامین D و استئوپروز هنوز ناشناخته است و احتمال دارد عوامل دیگری بر روی تراکم استخوان تاثیرگذار باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1030412 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!