تاثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی دزوریلا و گلد فراید بر مهارت حل مسئله دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حل مسئله یک مهارت حیاتی برای زندگی در عصر حاضر است و یادگیری آن برای همگان ضروری است. با توجه به این که بهترین راه دستیابی به عادات تفکر و قضاوت صحیح استفاده از برنامه های آموزشی و روش هایی است که دانشجویان را با مسائل واقعی مواجه می سازد. لذا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی دزوریلا و گلد فراید(D – zurilla & gold fried) بر مهارت حل مسئله دانشجویان پرستاری می باشد.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی تصادفی کنترل شده می باشد که بر روی 43 نفر از دانشجویان سال چهارم (ترم 7) کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و آزمون هوش هیجانی باراون (زیر مقیاس حل مسئله)، استفاده شد. سپس داوطلبان، بصورت تصادفی به دو گروه تجربی (20 نفر) و شاهد (23 نفر) تقسیم شدند. جهت گروه تجربی، دوره آموزش مهارت حل مسئله، برنامه ریزی شده بر اساس پروتکل دزوریلا و گلد فراید، به شیوه بحث گروهی و بارش افکار در گروه های 4 نفره، به مدت شش جلسه و در طول دو ماه، برگزار شد. داده ها با استفاده از بسته نرم افزاری آماری SPSS نسخه 11و با کاربرد تست های آماری توصیفی، کای اسکور و من ویتنی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین نمرات مهارت حل مسئله دانشجویان گروه تجربی در مراحل بلافاصله و دو ماه پس از مداخله، نسبت به گروه شاهد تفاوت آماری معنی داری نشان داد (p<0.01).
نتیجه گیری کلی: با توجه به تاثیر و پایدار بودن اثر این الگوی آموزشی وارد نمودن آموزش مهارت حل مسئله در حیطه های مختلف پرستاری اعم از آموزش، پژوهش، مدیریت و بالین توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1030822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!