بررسی تغییرات عمده اقلیمی، سن یابی و تعیین نوع دیاژنز در سواحل جنوبی دریای خزر در طی صده گذشته با استفاده از ایزوتوپ های پایدار کربن و اکسیژن

پیام:
چکیده:
در این مطالعه با استفاده از ایزوتوپ‎های پایدار کربن و اکسیژن، دمای محیط رسوب‎گذاری و نوع دیاژنز و در نتیجه تغییرات عمده اقلیمی در دریای خزر بررسی گردیده است. به این منظور یک مغزه با طول 142 سانتی متر و از فاصله 12 کیلومتری ساحل از رسوب منطقه جنوب دریای خزر(نزدیک شهر لنگرود)، برداشت شده است. تعیین سن رسوب به روش اندازه گیری 210Pb و 137Cs انجام گرفت و نرخ رسوب‎گذاری cm/year 9/0 مشخص گردید. جهت تعیین دمای محیط رسوب‎گذاری و روند دیاژنژ، نمونه ها به روش آنالیز طیف سنجی جرمی آنالیز گردیدند. بررسی روند کلی ایزوتوپ اکسیژن و کربن عمدتا بیانگر یک دیاژنز تدفینی خیلی کم عمق می باشد. محاسبه دمای آب دریا در زمان رسوب گذاری در منطقه مورد مطالعه در دریای خزر، با استفاده ازسنگین‎ترین ایزوتوپ اکسیژن یعنی نمونه‎ای که کمترین دگرسانی را نشان می‎دهد و مربوط به 120 سال پیش می‎باشد، حدود C o 21 بوده است. با توجه به اندازه گیری دمای آب با استفاده از دستگاه CTD در زمان نمونه برداری به نظر می‎رسد که تغییرات عمده اقلیمی خاصی نسبت به زمان حال مشاهده نمی‎شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1032011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!