بررسی میزان UPF پارچه های حلقوی ریب 100 % پنبه ای فرآوری شده با نانوذرات نقره

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اخیرا از فن آوری نانو با پوشش دادن نانوذراتی مانند اکسیدتیتانیوم و اکسیدروی بر روی پارچه در تولید پارچه هایی با UPF بالا سود می برند. تاکنون از نانو ذرات نقره در پارچه ها به عنوان عامل ضد باکتری استفاده گردیده است. اگر بتوان شرایطی را پیدا کرد که نانوذرات نقره در عین حال که به صورت عامل ضد باکتری عمل می کند، بتواند میزان UPF پارچه ها را بالا ببرد، مزیت بیشتری در استفاده از نانوذرات در پارچه به دست می آید. در این مطالعه، میزان UPF پارچه های حلقوی ریب 100% پنبه ای که با روش غوطه وری (dipping) در شرایط مختلف، نانوذرات نقره به آنها اضافه شده است، اندازه گیری می شوند.
روش بررسی
نمونه ها پارچه های حلقوی ریب 100% پنبه ای بودند که با روش غوطه وری در شرایط مختلف دما٬ غلظت٬ زمان٬ نانوذرات نقره به آنها اضافه وکد بندی گردید. میزان UPF نمونه ها به وسیله رادیومتر با آشکارسازهای UVA و UVB در حالت افقی اندازه گیری شد. این اندازه گیری ده بار تکرار گردید و میانگین و انحراف استاندارد مربوط به آنها به دست آمد.
یافته ها
بیشترین میزان UPF در مقابل پرتوهای UVA برای پارچه فرآوری شده با نانوذره نقره با پخت نوع C و غلظت ppm50 و بیشترین میزان UPF در مقابل پرتوهای UVB برای پارچه فرآوری شده با نانوذره نقره با پخت نوع D و غلظت ppm150 به دست آمد.
نتیجه گیری
وجود نانوذرات نقره بر روی پارچه مانند سپری در مقابل اشعه UV می باشد. همچنین وجود نانوذرات نقره باعث افزایش میزان جذب در مقابل اشعه UV می شود. این نتایج می تواند با استفاده از تئوری پیوند جامد تشریح گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1036873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!