ارتباط بین عوامل خطرساز قلبی- عروقی و درگیری عروق بر اساس یافته های آنژیوگرافی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تنگی عروق کرونر خطرناک ترین عارضه ای است که در قلب به وجود می آید، عوامل متعددی در تنگی آن موثراند، پژوهش حاضر به منظور تعیین ارتباط عوامل خطر ساز ایسکمی قلب با تنگی عروق کرونر انجام گرفته است.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی– تحلیلی بر روی 5442 بیمار که در سال های 1387 الی 1388 در مرکز آنژیوگرافی کوثر استان گلستان به صورت سرشماری انجام شد. بیماران بر اساس نتیجه آنژیوگرافی مثبت و منفی دو گروه شدند. عوامل خطر شامل سن، جنس، نمایه توده بدنی، اندازه دور شکم، نسبت دور کمر به باسن، فشار خون، دیابت، سیگار و اعتیاد به مواد مخدر در نمونه ها پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز چند متغیره جهت تعیین ارتباط هر فاکتور با بیماری عروق کرونر با رگرسیون لجستیک انجام شد.
یافته ها
از نظر متغیرهای سن، دیابت، فشار خون بالا، بین بیماران با آنژیوگرافی مثبت در مقایسه با آنژیوگرافی منفی، در هر دو جنس تفاوت آماری معنی داری مشاهد گردید. هم چنین نسبت خطر در رابطه با فشار خون بالا 8/1، قند خون بالا 2/1، جنس مرد 2/2، نسبت دور کمر به باسن بالا 4/1 و اعتیاد به مواد مخدر 3/1 برابر بیش تر در مدل رگرسیون چند متغیره در درگیری عروق کرونر بود.
نتیجه گیری
در بیماران با آنژیوگرافی مثبت، سطح قند خون ناشتا، فشار خون بالا و سن در هر دو جنس و نسبت دور کمر به باسن، و مصرف مواد مخدر در زنان ممکن است عوامل مساعد کننده قوی تری در درگیری عروق کرونر باشند. پیشگیری از این عوامل خطر، در کنترل پیشرفت بیماری عروق کرونر موثر است
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1037866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!