گزارش جهش جدید در ژن (Retinoblastoma1 (RB1 در یک بیمار ایرانی مبتلا به رتینوبلاستوما و تاثیر آن روی پیرایش mRNA

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رتینوبلاستوما شایع ترین تومور جامد درون چشمی در کودکان زیر شش سال است. جهش در هر دو نسخه ژن Retinoblastoma1 (RB1) مسئول شکل گیری این بیماری می باشد. طیف وسیعی از جهش ها تاکنون در سرتاسر ژن RB1 گزارش شده است. بسیاری از جهش های نقطه ای گزارش شده در ژن های انسان، علی رغم نوع آنها، وضعیت پیرایش را دستخوش تغییر می کنند. در این مطالعه جهش جدید در ژن RB1 در یک بیمار مبتلا به رتینوبلاستوما معرفی و تاثیر آن روی پیرایش mRNA بیان می شود.
گزارش مورد: در مطالعه حاضر، آنالیز جهش ژن RB1 بر روی یک بیمار ایرانی مبتلا به فرم تک گیر و یک طرفه رتینوبلاستوما (دختر بچه 4 ساله) با استفاده از تعیین توالی نواحی کد کننده و همچنین Multiplex Ligation dependent of Probe Amplification (MLPA) انجام گرفته است. در ادامه با استفاده از روش RT-PCR وضعیت پیرایش mRNA ژن RB1 نیز مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه این بررسی ها یک جهش هم معنی (g.70320C>T) در نزدیکی انتهای اگزون 12 شناسایی شد. این تغییر نوکلئوتیدی، توالی مورد توافق یک عنصر افزاینده پیرایش، که محل اتصال پروتئین SC-35 می باشد را از بین می برد. بررسی ساختاری cDNA این بیمار نشان دهنده اختلال در فرایند پیرایش و حذف اگزون 12 از رونوشت بالغ ژن RB1 است.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه می توان تغییر هم معنی فوق را تحت عنوان یک جهش پاتوژن جدید در نظر گرفت، همچنین برای اولین بار وجود یک توالی مورد توافق افزاینده پیرایش، در اگزون 12 ژن RB1 گزارش می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1039453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!