تعیین شرایط بهینه رشد هالوآرکولای جدا شده از دریاچه ارومیه (درجه حرارت، نوع محیط کشت، مقدار pH، درصد NaCl) با استفاده از روش تاگوچی

پیام:
چکیده:
Haloarcula sp. IRU1 آرکی بسیار نمک دوست است که با فیلتراسیون آب دریاچه ارومیه جداسازی شده است. این آرکی مقاومت بالایی را به پرتوهای یون ساز، پرتوهای فرا بنفش و پراکسید هیدروژن نشان می دهد. در این پژوهش، با به کارگیری روش تاگوچی و بررسی عواملی مثل درجه حرارت، ترکیب محیط کشت، درصد کلرید سدیم و مقدارpH شرایط بهینه رشد این آرکی مشخص گردید. با توجه به جدول آرایه های متعامد تاگوچی در 5 عامل و 4 سطح، 16 آزمایش طراحی شد. برای انجام هر آزمایش بلافاصله پس از تلقیح، روزی دو بار نمونه گیری انجام شد و میزان جذب در هر مرحله با استفاده از اسپکتروفتومتر در طول موج nm 600 خوانده شد و منحنی رشد باکتری در هر تکرار از هر آزمایش رسم گردید. میزان تلقیح در تمام آزمایشها 5 درصد بود وهوادهی در 220rpm انجام گرفت. میزان رشد سلول بر اساس گرم وزن خشک سلول در هر لیتر در شرایط مذکور با یکدیگر مقایسه شده و با استفاده از برنامه کامپیوتری Qualitek-4 تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد که در بین عوامل، درجه حرارت بیشترین اثر را بر میزان رشد این آرکی دارد. بین دو عامل ترکیب محیط کشت و درجه حرارت ارتباط متقابل وجود ندارد. pH اولیه 7، دمای 47 درجه سانتی گراد، محیط کشت B، غلظت 20 درصد NaCl به عنوان شرایط بهینه انتخاب شد. آزمایشی بر اساس شرایط بهینه به دست آمده، انجام شد و سرعت رشد سلول بر اساس وزن خشک باکتری 023/0 گرم بر لیتر در ساعت به دست آمد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1039924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!