مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و روش سخنرانی بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
مدرسان پرستاری باید روش های تدریسی را به کار ببرند که به جای یادگیری سطحی دانشجویان، باعث ارتقای یادگیری و یادداری در آنها شود. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و روش سخنرانی بر میزان یادگیری و یادداری درس پرستاری قلب و عروق در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش ها
در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی و با روش پیش آزمون- پس آزمون، 66 دانشجوی ترم 5 پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال89-1388 انجام گرفت. با روش سرشماری و به روش تصادفی ساده، دانشجویان به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون، دانشجویان گروه های شاهد و تجربی به مدت 8 جلسه و در طول 2 ماه به ترتیب تحت آموزش با روش سخنرانی و نقشه مفهومی توسط محقق قرار گرفتند. یک پس آزمون بلافاصله و آزمون یادداری 4 هفته بعد از اجرای دوره گرفته شد. برای جمع آوری داده ها، از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته، متشکل از دو قسمت استفاده گردید، که سطوح دانش و یادگیری معنادار (درک و کاربرد) دانشجویان را در زمینه درس قلب و عروق بررسی می کرد. حداقل و حداکثر نمره قابل کسب از این آزمون، صفر و 40 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر و تی مستقل استفاده شد.
نتایج
میانگین نمرات یادگیری در گروه شاهد از (48/2±87/11) قبل از مداخله به (49/2±69/25) در پس آزمون و (37/3±21/21) در آزمون یادداری رسید. در گروه تجربی، میانگین نمرات یادگیری از (4/5±30/15) قبل از مداخله به (81/2±21/32) در پس آزمون و (84/2±72/26) در آزمون یادداری رسید. تفاوت میانگین ها در درون هر دو گروه از نظر آماری معنادار بود (05/0p<). میانگین تفاوت نمرات پس آزمون با پیش آزمون در گروه نقشه مفهومی (18/5±90/16) نسبت به گروه سخنرانی (12/3±81/13) اختلاف آماری معنادار داشت (934/2،t=005/0p<).
نتیجه گیری
روش نقشه مفهومی مانند روش سخنرانی باعث ارتقای یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری می شود؛ ولی تاثیر روش نقشه مفهومی در ارتقای یادگیری و یادداری بیشتر از روش سخنرانی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
498 تا 507
لینک کوتاه:
magiran.com/p1041242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!