ارتباط بین الگوهای غذایی، رژیم های کاهش وزن، ترکیبات غذایی و سطوحآدیپونکتین پلاسما

پیام:
چکیده:
مقدمه

آدیپونکتین، از جمله آدیپوسیتوکین های ترشح شده از بافت چربی است و غلظت آن ارتباط معکوس با توده ی چربی دارد. آدیپونکتین نقش مهمی در حساسیت انسولینی، بهبود پروفایل لیپیدی، بیماری های قلبی عروقی و التهاب دارد. هدف مطالعه ی حاضر، مروری بر پژوهش های انجام شده در ارتباط با اثر الگوهای غذایی، رژیم های کاهش وزن و ترکیبات غذایی مختلف بر سطح آدیپونکتین پلاسما می باشد.

روش ها

پس از جستجو در موتور PubMed، مقالات انتخابی بین سال های 2002 تا 2012 با واژگان کلیدی Dietary pattern، Weight loss diet، Polyunsaturated fatty acids (3ω)، Dietary protein، Dietary fat و Adiponectin و محدود کردن آن ها به عنوان، 45 مقاله مورد بررسی کامل قرار گرفتند.

یافته ها

پیروی از الگوهای غذایی سالم از جمله الگوی غذایی مدیترانه ای، در بهبود غلظت آدیپونکتین پلاسما موثر است. از طرفی، رژیم های با کالری محدود، حداقل با 10 درصد کاهش وزن و افزایش مدت پیگیری، در بهبود سطح هورمون موثر است. ارتباط مثبت و معنی داری میان مصرف منابع امگا 3، از طریق غذا یا مکمل و سطح آدیپونکتین وجود دارد. رژیم غذایی پر چرب، ممکن است سبب کاهش غلظت آدیپونکتین یا کاهش بیان mRNA آن می شود. هر چند مطالعات انجام شده در زمینه ی اثر پروتئین های غذایی بر آدیپونکتین پلاسما محدود می باشد، اثرات مثبتی از مصرف پروتئین سویا، ارزن و تخم مرغ بر سطح این هورمون یافته شده است.

نتیجه گیری

به نظر می رسد، پیروی از الگوهای غذایی سالم از جمله الگوی غذایی مدیترانه ای، کاهش وزن ملایم، مصرف منابع امگا 3، کاهش چربی رژیم غذایی و مصرف پروتئین هایی همچون پروتئین ارزن، در بهبود سطح هورمون آدیپونکتین موثر باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1043450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!