بررسی رابطه خود کنترلی با تمایل نوجوانان به مصرف مواد مخدر

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
خود کنترلی کم به عنوان یک عامل محوری برای سوء مصرف مواد مخدر میان نوجوانان است. با توجه به اهمیت خودکنترلی در بروز رفتارهای پر خطر در نوجوانان، این مطالعه با هدفبررسی رابطه خودکنترلی با تمایل نوجوانان به مصرف مواد مخدر انجام شد.
روش کار
این پژوهش،یکمطالعهتوصیفی مقطعیاست که در سال 1390 دریک نمونه 650نفری از دانش آموزان پسر شهرهمدان که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند،انجامشدهاست. اطلاعاتبااستفادهازپرسشنامهکتبیوبهروشخودگزارشدهیجمعآوری شد. داده ها با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
یافته های مطالعه نشان داد که 1/11درصد(72 نفر) از دانش آموزان سابقه مصرف سیگار، 4/3 درصد(22 نفر) سابقه مصرف موادمخدر و 12درصد(78 نفر) قصد مصرف مواد مخدر را گزارش نمودند. بین خود کنترلی و سابقه مصرف سیگار رابطه معنی داری وجود دارد(001/0 p=)، همچین بین خود کنترلی و سابقه مصرف مواد مخدر (012/0 p=) و قصد مصرف مواد مخدر (001/0 p=) و نگرش نسبت به مواد مخدر (007/0 p=)رابطه معنی داری وجود دارد.
نتیجه نهایی:خود کنترلی به عنوان عامل مهم و کلیدی درگرایش نوجوانان به مصرف مواد است. آموزش به موقع مهارتهای خود کنترلی می تواند در پیشگیری از مصرف مواد مخدر بسیار موثر باشد. لذا لازم است مسئولین آموزش و پرورش در یک برنامه جامع و مداوم دانش آموزان دارای خودکنترلی کم را شناسایی و به آنان مهارت لازم را آموزش دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1046336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!