فعالیت سلولازی در لوله گوارش سوسک برگخوار سیب زمینی،Leptinotarsa decemlineata (Coleoptera: Chrysomelidae)، و سوسک توتون، Lasioderma serricorne (Coleoptera: Anobiidae).

پیام:
چکیده:
سوسک برگخوار سیب زمینی، Say Leptinotarsa decemlineataو سوسک توتون،F. Lasioderma serricorne به ترتیب از آفات مخرب پیش از برداشت گیاهان تیره ی سیب زمینی، Solanaceae، و پس از برداشت فراورده های غذایی و انباری می باشند. در این پژوهش، برخی ویژگی های بیوشیمیایی سلولاز در روده میانی لاروهای سن آخر این آفات مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. فعالیت اندو- بتا- 1،4- گلوکاناز با استفاده از بستره کربوکسیل متیل سلولز سنجیده شد. بیشینه های فعالیت آنزیم در سوسک کلرادوی سیب زمینی و سوسک توتون به-ترتیب در pH های 7 و 6 به دست آمدند. آنزیم در سوسک کلرادوی سیب زمینی و سوسک توتون بیشترین پایداری را به ترتیب در pH های 7 و 5 تا 6 نشان داد، اما نتایج نشان دادند که آنزیم سوسک توتون از آنزیم سوسک کلرادوی سیب زمینی پایدارتر بود. بیشترین فعالیت سلولاز در هر دو گونه، در دمای 50 درجه سلسیوس مشاهده گردید. EDTA و SDS فعالیت سلولاز را کاهش دادند درحالی که یون های Ca2+، Mg2+ و Na+ بر فعالیت سلولاز اثر افزایشی قابل توجهی داشتند. یون K+ روی فعالیت آنزیم اثر معنی داری نداشت. مقادیر Km و Vmax آنزیم در سوسک کلرادوی سیب زمینی به ترتیب 608/0 درصد و 0187/0 میکرومول بر دقیقه بر میلی گرم پروتئین، و در سوسک توتون به ترتیب 99/0 درصد و 0035/0 میکرومول بر دقیقه بر میلی گرم پروتئین به دست آمدند. بررسی زایموگرام ها وجود دو باند با فعالیت سلولازی را در روده ی میانی هر دو گونه مشخص نمود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
201 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1047926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!