تاثیر کلسیتریول در بهبود مقاومت به انسولین و تخمک گذاری در بیماران با تخمدان پلی کیستیک و مقایسه آن با مت فورمین (مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل)

پیام:
چکیده:
مقدمه
تخمدان پلی کیستیک شایع ترین بیماری اندوکرین در خانم های سن باروری است. در این بیماران، مقاومت به انسولین از اختلالات شایع متابولیک می باشد. کمبود ویتامین D نیز از مشکلات شایع است. شواهدی وجود دارد که ویتامین D می تواند در حساسیت به انسولین و لذا کاهش سطح آندروژن ها مفید باشد.
هدف
هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر ویتامین D در بهبود اختلالات متابولیک و تخمک گذاری در بیماران تخمدان پلی کیستیک بود.
مواد و روش ها
51 بیمار مبتلا به تخمدان پلی کیستیک که درمان نشده بودند، انتخاب و بصورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. گروه ها تحت درمان با مت فورمین، کلسیتریول یا پلاسبو قرار گرفتند. شواهد تخمک گذاری در گروه ها با استفاده از سونوگرافی تخمدانی قبل و سه ماه بعد از درمان با یکدیگر مقایسه شدند. قند ناشتا، انسولین، مقاومت به انسولین، 25 هیدروکسی ویتامین D، هورمون پاراتورمون، سطوح آندروژن ها و تست تحمل قند با 75 گرم گلوکز قبل و بعد از درمان اندازه گیری و نتایج قبل و بعد با یکدیگر مقایسه شدند.
نتایج
سه بیمار درمان را ادامه ندادند. تنها 11 بیمار (22/9%) سطوح کافی ویتامین D داشتند. مت فورمین باعث کاهش معنی داری در وزن (0/027=p)، انسولین (0/043=p) و میزان مقاومت به انسولین (0/048=p) شد. کاهش معنی داری در هورمون پاراتورمون و فشارخون سیستولیک (به ترتیب 0/009=p و 0/029=p)و همچنین بهبودی در تخمک گذاری در گروه درمان شده با کلسیتریول دیده شد. هفت بیمار که قبل از درمان بدون تخمک گذاری بودند بعد از درمان با کلسیتریول تخمک گذاری را نشان دادند. در ایجاد تخمک گذاری کلسیتریول نسبت به دو نوع درمان دیگر تفاوت معنی دار داشت (0/02=p).
نتیجه گیری
شاید کلسیتریول نسبت به مت فورمین در ایجاد تخمک گذاری در بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک ارجح باشد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
465
لینک کوتاه:
magiran.com/p1054739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!