ارتباط چاقی و کمبود ریزمغذی های آهن، کلسیم و فسفر در کودکان 2 16 سال

پیام:
چکیده:
مقدمه
شیوع چاقی در کشورهای مختلف رو به افزایش است و با عوارض مهمی چون بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرتبط است. کودکان چاق به دلیل عادات غذایی نا صحیح و مصرف مواد غذایی با کالری بالا و ارزش غذایی کم ممکن است در معرض کمبودهای تغذیه ای مختلف قرار گیرند لذا در این مطالعه ارتباط بین چاقی و کمبود ریزمغذی های آهن کلسیم و فسفر بررسی شده است.
روش کار
این مطالعه مورد شاهدی در سال 1388-1390 در بیمارستان امام رضا انجام شد. پرونده های 280 کودک چاق در محدوده سنی 2 16 سال با 280 کودک با وزن طبیعی در همین محدوده سنی بررسی شد. BMI‍‍‍ بالاتر یا مساوی 85% به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته شد. سطح آهن سرم، فریتین، TIBC، MCV،MCHC، هموگلوبین، هماتوکریت، کلسیم و فسفر در هر دو گروه ارزیابی شد و سپس نتایج به دست آمده با هم مورد مقایسه قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و با آزمون های کای اسکوئر، تی و دقیق فیشر مقایسه شدند.
نتایج
در کودکان چاق در 3/94% هموگلوبین در محدوده کم خونی بود که در کودکان با وزن طبیعی60% بود. سطح آهن سرم در 1/56% کودکان چاق پایین تر از حد طبیعی بود که در کودکان با وزن طبیعی4/10% بود. میزان MCV و MCHC کاهش یافته در گروه شاهد به ترتیب 6/73% و5/72% بود که در بچه های چاق به ترتیب در 6/99% و4/96%کاهش نشان داد. سطح کلسیم و فسفر خون نیز در بچه های چاق به طرز قابل توجهی پایین تر از گروه کنترل بود که این یافته ها موید ارتباط چاقی با کم خونی فقر آهن و کمبود کلسیم و فسفر بود.
نتیجه گیری
این نتایج نقش مهم و موثر تغذیه صحیح در سلامتی را نشان داده و نیز اثر آن را در پیشگیری از عوارض چاقی روشن می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1057805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!