طبیعت چیست

نویسنده:
چکیده:
سیاره ای که در آن به سر می بریم متشکل از مجموع وسیعی از عوامل مختلف است. این عوامل به طور کل به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که آنها را جانداران و غیر جانداران می نامیم. مجموعه جانداران نیز خود به دو دسته جانوران و گیاهان تقسیم می شوند. گروه غیر جانداران نیز شامل جامدات، مایعات و گازها هستند. از این رو می توان طبیعت را به این گونه تعریف کرد: «کلیه جانداران اعم از جانوران و گیاهان به علاوه تمامی غیر جانداران موجود به همراه سایر عوامل مانند باد و جریانات مغناطیسی زمین و نور، طبیعت را تشکیل می دهند.» آنچه ما در اطراف خود می بینیم تنها گوشه ای کوچک از طبیعت است. اعماق اقیانوس ها، و فراز کوه ها و فضایی که سیاره ما در آن قرار گرفته تا ستارگان آسمان هر یک جزئی از این طبیعت هستند. اعضای تشکیل دهنده طبیعت از ریزترین ذره آن تا بزرگترین آنها هر یک با ایفای نقش خاص خود نظمی بی بدیل را بر جهان هستی حاکم کرده اند، که نشان از قدرت بی کران پروردگار قادر و یکتا دارد. سیر و تعمق در مظاهر طبیعت بی شک از جمله راه های مناسب برای یافتن ایمان و یقین به ذات یگانه هستی بخش است.
انسان در طول تاریخ همواره سعی کرده تا با بهره گیری از دانش خود به رازهای اجزاء این مجموعه بزرگ پی برده تا با شناخت هر چه بیشتر آنها، علاوه بر افزون کردن دانش خود، بتواند از عوامل شکل دهنده طبیعت به نوعی در راه رفاه و زندگی خود بهره گیری نماید. طبیعت دارای اشکال مختلفی است که تا به حال شکل گیری و نحوه پیدایش برخی از جنبه های آن توسط انسان شناخته شده است. طبیعی است به دلیل دسترس بودن خشکی ها، شناخت بهتر و بیشتری از آنها نسبت به سایر مناطق مانند دریاها و فضای اطراف کره خاکی داریم. طبیعت پیرامون ما در خشکی ها شامل مناطق کوهستانی، مناطق پوشیده از یخ در قطب های زمین، مناطق جنگلی، دشت ها، بیابان ها و کویرها می باشد. از آنجا که دیدار از طبیعت زیبای کویر، علاقه مندان زیادی یافته و هر روز بر این جمع افزوده می شود. از این رو می بایست برای سفری مسولانه به مناطق کویری، اطلاعات و آگاهی کاملی داشته باشیم. به همین منظور، در ادامه به معرفی کویرها و چگونگی سفر به این اقلیم شگفت انگیز پرداخته ایم و امیدواریم مورد توجه و استفاده دوستداران طبیعت گردی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1058755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!