ساخت و بررسی روایی و پایایی پرسش نامه سنجش نشانه های اختلال صوت در بزرگسالان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بررسی و ارزیابی اختلال صوت شامل ارزیابی درکی، آکوستیکی، آئرودینامیکی و فیزیولوژیکی است. در سال های اخیر علاوه بر روش‎های ذکر شده، ارزیابی مبتنی بر نظر بیمار نیز به عنوان یکی از اجزاء ضروری ارزیابی صوت در نظر گرفته می شود. هدف اصلی این پژوهش ساخت ابزاری بود که بتواند مشکلات جسمی، عملکردی و عاطفی بیماران صوت بزرگسال را مورد سنجش قرار دهد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع ساخت آزمون است. پرسش نامه سنجش نشانه های اختلال صوت پس از طی مراحل مختلف از جمله بررسی پرسش نامه های مشابه خارجی ساخته شد. روایی محتوایی این پرسش نامه براساس قضاوت هفت نفر از متخصصان گفتاردرمانگر به دست آمد. این پرسش نامه روی 60 بیمار مبتلا به اختلال صوت باسواد (40 مرد و 20 زن) در محدوده سنی 18 تا 60 سال اجرا شد و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و دونیمه کردن تعیین شد.
یافته ها
شاخص روایی محتوایی برای کل پرسش نامه مطلوب و برابر 94/0 بود. ضریب آلفا برای بخش ها و کل پرسش نامه بالاتر از 7/0 و ضریب دونیمه کردن 96/0 به دست آمد. ضریب همبستگی بخش ها با کل پرسش نامه معنی دار بود(p<0/01).
نتیجه گیری
پرسش نامه سنجش نشانه های اختلال صوت در بزرگسالان از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بوده و منعکس کننده مشکلات جسمی، عملکردی و عاطفی بیماران صوت است. اجرای پرسش نامه و امتیازدهی آن ساده بوده و به نظر می رسد که استفاده از این پرسش نامه در کنار سایر روش های ارزیابی در انتخاب بهترین و مناسب ترین شیوه درمان کمک کننده و راه گشا باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1058809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!