درک خواندن دانش آموزان مبتلا به آسیب شنوایی و همسالان با شنوایی هنجار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در رویکردهای مختلف زبانی، خواندن یک مهارت محسوب می شود. مهارت های زبانی شامل گوش کردن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن، با هم ارتباط زیادی دارند. بنابراین چنانچه کودکان مهارت های گوش دادن و سخن گفتن را فعالانه انجام دهند، مهارت های خواندن و نوشتن را به آسانی خواهند آموخت. هدف از این تحقیق بررسی مقایسه ای سواد خواندن دانش آموزان کم شنوا و همسالان با شنوایی هنجار در مقاطع مختلف تحصیلی بود.
روش بررسی
تحقیق به صورت پس رویدادی و با استفاده از آزمون استاندارد شده پرلز 2006 بود که روی 80 دانش آموز کم شنوای شدید و عمیق پایه های تحصیلی پنجم دبستان، اول و چهارم دبیرستان شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهر تهران که به شیوه نمونه گیری تصادفی و 80 دانش آموز با شنوایی هنجار از مدارس عادی که با نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، اجرا شد.
یافته ها
تفاوت معنی داری بین میانگین درک خواندن دانش آموزان شنوا و کم شنوای شدید و عمیق مشاهده شد(p<0/001). همچنین در هر سه آزمون، میانگین درک خواندن دانش آموزان کم شنوای دختر از پسر بالاتر بود و این تفاوت در سطح p<0/001 معنی دار بود. تفاوت میانگین درک خواندن دانش آموزان کم شنوا در سه مقطع معنی دار نبود که نشان دهنده عدم رشد مهارت خواندن، متناسب با افزایش پایه تحصیلی بود.
نتیجه گیری
پژوهش حاضر نشان می دهد که یکی از حیطه هایی که در کم شنوایان به طور قابل ملاحظه ای دچار آسیب می شود، درک خواندن است. با توجه به اینکه سواد خواندن یکی از مهم ترین توانایی های اکتسابی دانش آموزان در مدرسه است، لزوم ارزیابی آن و شناخت نقاط قوت و ضعف دانش آموزان به ویژه کم شنوایان ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1058881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!