بررسی میزان ریزنشت باکتریایی در محل اتصال اباتمنت به فیکسچر ITI هنگام استفاده از اباتمنت های ITI، OIO، OSSTEt

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

یکی از شایع ترین نگرانی ها در زمینه استفاده از پروتزهای متکی بر ایمپلنت، ریزنشت باکتریایی در ناحیه اتصال فیکسچر و اباتمنت است. هدف این مطالعه، ارزیابی میزان ریزنشت باکتریایی در محل اتصال اباتمنت به فیکسچر ITI هنگام استفاده از اباتمنت های DIO، OSSTEM، ITI است.

مواد و روش ها

30 عدد فیکسچر ITI براساس نوع اباتمنت مورد استفاده به سه گروه تقسیم شدند. در گروه اول 10 اباتمنت ITI، در گروه دوم 10 اباتمنت DIO و در گروه سوم 10 اباتمنت OSSTEM با طول و قطر مشابه به فیکسچر ها متصل شدند؛ همچنین از هر گروه 2 عدد فیکسچر و اباتمنت اضافه تهیه شده، به دو زیر گروه تقسیم شدند. در زیر گروه کنترل مثبت، فیکسچرها و اباتمنت ها بدون اینکه به هم متصل شوند در محلول باکتریایی قرار داده شدند و در زیر گروه دوم نیز بدون اتصال در محلول نرمال سالین قرار داده شدند؛ همچنین نمونه ها در سایر گروه ها در ویال های حاوی محیط کشت آغشته به باکتری استرپتوکوکوس فکالیس قرار گرفته، سپس همه نمونه ها به مدت پنج روز تحت انکوباسیون قرار داده شدند و پس از خارج کردن از ویال ها، تمامی اباتمنت ها از فیکسچرها جدا شده، به مدت 30 ثانیه در محلول نرمال سالین ورتکس شدند؛ سپس 1/0 میلی لیتر از محلول حاصل، در محیط کشت مخصوص باکتری استرپتوکوکوس فکالیس قرار داده شد و پس از دو روز انکوباسیون، تعداد کلونی های موجود برای هر یک از فیکسچرها و اباتمنت ها شمارش شدند.

نتایج

میانگین تعداد کلونی ها به ترتیب برای اباتمنت و فیکسچر در گروه اول 6/13 و 20، در گروه دوم 9/21 و 9/28،​ در گروه سوم 2/26 و 9/35، در گروه کنترل مثبت 3/152 و 3/178 و در گروه کنترل منفی 0 (صفر)، شمارش شد. اختلاف تعداد کلونی ها میان گروه اول و دوم معنی دار نبود ولی میزان ریزنشت میان گروه اول و سوم، تفاوتی معنی دار را نشان می داد.

نتیجه گیری

​ با توجه به نتایج مطالعه حاضر، تطابق اباتمنت های DIO روی فیکسچرهای ITI قابل قبول است؛ ولی این مسئله درباره اباتمنت های OSSTEM صدق نمی کند و استفاده از این اباتمنت ها روی فیکسچرهای ITI پیشنهاد نمی شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1063926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!