تاثیر تمرین های یوگا بر دامنه حرکتی ستون فقرات کمری، درد و ناتوانی عملکردی در زنان مبتلا به فتق مزمن دیسک کمر: مطالعه کنترل شده تصادفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کمر درد یکی از مهم ترین و شایع ترین مشکلات جوامع صنعتی و علت مهم ناتوانی افراد است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تمرین های یوگا بر انعطاف پذیری ستون فقرات، درد و ناتوانی عملکردی در زنان مبتلا به فتق مزمن دیسک کمر بود.
مواد و روش ها
این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور در سال 1389 در زاهدان انجام شد. بیست و هشت بیمار با فتق دیسک مزمن کمر به صورت تصادفی در یکی از دو گروه تمرین های یوگا(14 نفر) و متداول(14 نفر) قرار گرفتند. درد با مقیاس دیداری درد، افسردگی با پرسش نامهBeck Depression Inventory II (BDI)، زاویه لوردوز کمر با خط کش انعطاف پذیر، دامنه حرکتی فلکسیون کمر با آزمون تغییر یافته شوبر و شدت ناتوانی با شاخص ناتوانی اسوستری قبل و پس از درمان اندازه گیری گردیدند. برنامه درمان شامل 16 جلسه تمرین طی 8 هفته و هر هفته 2 جلسه بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS v.17 و آزمون های آماری t زوجی و t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته های پژوهش: میانگین درد در گروه یوگا از 1/1±7/6 به 4/1±4/3 و در گروه متداول از 9/0± 5/6 به 9/0±7/3 کاهش یافت،(P<0.0001). میانگین ناتوانی، افسردگی و لوردوز در هر دو گروه کاهش و دامنه فلکسیون کمر افزایش یافت، (P<0.0001). اختلافی بین دو گروه از نظر کلیه متغیرهای مطالعه وجود نداشت،(P>0.05).
بحث و نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که تمرینهای یوگا و متداول سبب کاهش درد و ناتوانی و افزایش فلکسیون کمر در زنان مبتلا به فتق مزمن دیسک کمر می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1064457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!