طراحی و راه اندازی آزمون الایزا غیر مستقیم به منظور تشخیص عفونت ویروس اپشتن-بار بر اساس آنتی ژن gp125 کپسید ویروس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ویروس اپشتن-بار از خانواده هرپس ویروس ها، بوسیله تماس مستقیم با ترشحات عفونی منتقل می شود. در طی عفونت، آنتی بادی هایی از کلاس IgG و IgM علیه آنتی ژن کپسید ویروسی تولید می شوند که در تعیین وضعیت عفونت نقش دارند. هدف از این مطالعه طراحی و راه اندازی آزمون الایزا برای تشخیص آنتی بادی های IgG و IgM علیه آنتی ژن کپسید ویروس اپشتن-بار بود.
روش بررسی
در این مطالعه تحقیقی-تولیدی، آزمون الایزا با استفاده از آنتی ژن کپسید ویروسی (gp125) به منظور تشخیص آنتی بادی های IgG و IgM اختصاصی ویروس اپشتن-بار طراحی و راه اندازی شد. سپس 101 نمونه سرمی با آزمون الایزا IgM (26نمونه مثبت و 75 نمونه منفی) و 105 نمونه سرمی با آزمون الایزا IgG (98 نمونه مثبت و 7 نمونه منفی) طراحی شده مورد آزمایش قرار گرفتند و جهت بررسی ویژگی، 24 نمونه سرمی بیماران غیر منونوکلئوز عفونی استفاده گردید. نتایج حاصل با آزمون ایمنوفلورسنس (IFA) و کیت تجاری الایزا اکوئی پار-ایتالیا (Equipar Diagnostics -Italy) مقایسه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون مک نمار استفاده گردید.
یافته ها
حساسیت نسبی، ویژگی نسبی و میزان همخوانی آزمون الایزا IgM و آزمون الایزا IgG طراحی شده در مقایسه با کیت تجاری به ترتیب برابر 3/92%، 96% و 95% - 6/96%، 9/88% و 95% بود. آزمون الایزا طراحی شدهIgG زمانی که با آزمون IFA مقایسه گردید. به ترتیب دارای حساسیت، ویژگی و میزان همخوانی 97%، 100% و 1/97% و ارزش اخباری مثبت 100% بود.
نتیجه گیری
ماهیت آنتی ژن پوشش داده شده نقش مهمی در افزایش حساسیت و ویژگی دارد به عبارتی زمانی که در آزمون الایزا از آنتی ژن اصلی استفاده گردد آزمون ویژگی بالایی دارد (الایزا طراحی شده) اما زمانی که از آنتی ژن سنتتیک (کیت تجاری اکوئی پار-ایتالیا) استفاده گردد حساسیت آزمون بالا می رود لذا پیشنهاد می شود به منظور افزایش حساسیت و ویژگی آزمون مخلوطی از هر دو آنتی ژن در طراحی الایزا مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1066535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!