عملکرد پزشکان خانواده ی شاغل در مناطق روستایی شهرستان اصفهان در بیماریابی دیابت شیرین و فشار خون طی 5 سال گذشته

پیام:
چکیده:
مقدمه

در برنامه ی پزشک خانواده و نظام ارجاع که از سال 1384در مناطق روستایی به اجرا گذاشته شد، پزشک خانواده موظف به غربالگری بیماری های در اولویت، از جمله دیابت نوع 2 و فشار خون ظرف سه سال اول شروع کار و سپس هر سه سال یک بار می باشد. در این تحقیق با بررسی میزان بیماریابی این دو بیماری، عملکرد پزشکان خانواده را ارزیابی کردیم.

روش ها

این تحقیق یک مطالعه ی مقطعی توصیفی- تحلیلی بود که در 1390 به صورت سرشماری از تمام مراکز بهداشتی- درمانی روستایی شهرستان اصفهان انجام شد. با رجوع به پرونده ی بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت نوع 2، چک لیستی شامل مشخصات دموگرافیک بیماران و مقدار گلوکز یا فشار خون در زمان تشخیص بیماری تکمیل شد. با مقایسه ی آمار فوق و درصد فراوانی این بیماری ها در استان اصفهان، پیشرفت تیم پزشک خانواده در امر بیماریابی بیماری های دیابت نوع 2 و فشارخون بالا، بررسی شد. داده ها به وسیله ی نرم افزار SPSS نسخه ی 18 و آزمون های آماری 2χ و Student-t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

طی این بررسی تعداد 3209 نفر مبتلا به فشار خون و تعداد 1684 نفر مبتلا به دیابت شیرین مشخص گردیدند. تیم های پزشک خانواده تاکنون توانسته اند به ترتیب 5/31 و 55 درصد از بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت نوع 2 موجود در مناطق روستایی شهرستان اصفهان را شناسایی نمایند و تحت مراقبت قرار دهند. میزان بیماریابی در دو بیماری مورد مطالعه بعد از اجرای برنامه ی پزشک خانواده نسبت به مدت قبل از آن، تفاوت آماری معنی دار داشت.

نتیجه گیری

به دنبال اجرای طرح بیمه ی همگانی سلامت برای روستاییان و آموزش های پیشگیرانه ی پزشک خانواده و تیم سلامت، عملکرد پزشک خانواده در بیماریابی بیماری های مزمن بهبود یافته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1650
لینک کوتاه:
magiran.com/p1070080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!