شناسایی و بررسی اثرات سمیت سلولی قارچ پنیسیلیوم سیترینوم بر روی رده های سلولی سرطانی HepG2، A549، SKOV3، MCF7 و نرمال LLC-PK1 و CHO به روش MTT assay

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پنیسیلیوم ها دارای تنوع فراوانی در گونه های قارچی هستند که برخی از آن ها دارای تاثیرات مفیدی می باشند. اثرات ضد میکروبی گونه های مختلف آن ها بررسی شده و مطالعاتی بر روی اثرات سمیت بعضی از گونه های آن ها انجام شده است. پنیسیلیوم سیترینوم یکی از انواع پنیسیلیوم ها می باشد که مایکوتوکسینی به نام سیترینین تولید می کند، لذا عصاره این قارچ نیز می توانداثرات سمیت سلولی قابل ارزیابی داشته باشد.
مواد و روش ها
ابتدا DNA قارچ به دست آمده از خاک مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم واقع درشهرستان ساری استان مازندران، استخراج و سپس توالی نوکلئوتیدی آن تعیین و مورد شناسایی قرار گرفت و عصاره اتانولی حاوی متابولیت های قارچ تهیه شد. سپس اثر این عصاره با غلظت های مختلف بر روی رده های سلولی سرطانی کبد (HepG2) و ریه (A549) و تخمدان (SKOV3) و سینه (MCF7) و نیز رده های سلولی نرمال کلیه (LLCPK1) و تخمدان همستر (CHO) توسط روش MTT بررسی و داروی سیس پلاتین نیز به عنوان کنترل مثبت در نظر گرفته شد. محاسبات آماری برای مقایسه IC50ها با استفاده از نرم افزار آماری انجام و مقایسه داده ها صورت پذیرفت.
یافته ها
بررسی ها نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین میزان IC50 متابولیت قارچ و داروی سیس پلاتین در همه رده های سلولی مورد بررسی وجود دارد (005/0< p). همچنین میزان IC50 متابولیت قارچ برروی خطوط سلولی سرطانی با خطوط سلولی نرمال تفاوت معنی داری را نشان داده است (05/0< p).
استنتاج
این بررسی نشان داد که عصاره اتانولی متابولیت قارچ پنیسیلیوم سیترینوم بر روی رده های سلولی سرطانی و نرمال به کار رفته در این مطالعه، نسبت به داروی ضد سرطان سیس پلاتین نمی تواند اثرات سمیت قابل ملاحظه ای را از خود نشان دهد ولی در دوزهای به کار برده شده اثرات مهار رشد سلول های سرطانی را بهتر از سلول های نرمال از خود نشان داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1070179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!