جداسازی و شناسایی آمیب های آزادزی (نگلریا و آکانتامبا) در منابع آب شیراز بر اساس ویژگی های مورفولوژی

پیام:
چکیده:
مقدمه
آمیب های آزادزی، آمیب های فرصت طلبی هستند که معمولا به صورت آزاد در ا محیطی مختلف از جمله آب های م ز و آب های م آلوده و حتی در ی آب رنی زندگی می کنند. این آمیب ها هنگامی که به طور اتفاقی وارد بدن انسان یا حیوان می شوند، می توانند بیماری های خطرناکی ایجاد کنند. بنابراین شناسایی و تشخیص وجود آن ها در منابع آب با توجه به خطری که برای سلامتی انسان دارند ضروری به نظر می رسد.
روش کار
در این مطالعه، پس از نمونه برداری از 70 حلقه چاه، 30 مخزن و 20 شبکه توزیع آب در شش ماه اول 1389، پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آن ها اندازه گیری شد. سپس نمونه ها روی محیط آگار غیرمغذی کشت داده شدند و پس از رنگ آمیزی با گیمسا و استفاده از ویژگی های مورفولوژی، آمیب های رشدیافته شناسایی شدند.
یافته ها
از 120 نمونه آب بررسی شده، نتیجه آزمایش42 نمونه (35 درصد) از نظر وجود آمیب های آزادزی مثبت بود. از 42 نمونه آلوده به آمیب،31 نمونه (81/73 درصد) به یک نوع آمیب و 11 نمونه (19/26 درصد) به دو نوع آمیب آلودگی داشتند و فراوانی گونه های آکانتامبا (39 مورد) نسبت به نگلریا (14 مورد) بیش تر بود. همچنین چاه ها از سایر منابع آلوده تر بودند (4/44 درصد). به علاوه با بررسی میکروسکوپی، چهار نوع آمیب پاتوژن (Naegleria fowleri، Acanthamoeba polyphaga، A.castellani وA.astronyxis) شناسایی شدند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که منابع آب شیراز حاوی آمیب های آزادزی بیماری زا می باشند. بنابراین ضروری است با به کارگیری روش های جدید ضدعفونی و تصفیه منابع آب، از آلودگی احتمالی آن ها با این آمیب ها و عوامل عفونت زا جلوگیری نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!