بررسی آگاهی دندانپزشکان عمومی و متخصص درباره تدابیر دندانپزشکی در بیماران باردار و دیابتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
متناسب با پیشرفت علم پزشکی، تعداد مراجعینی که دچار بیماری های سیستمیک می باشند، افزایش می یابد. از طرف دیگر مراقبت های دندانپزشکی جزء لاینفک مراقبت های بهداشتی در زنان باردار و افراد دیابتیک می باشد. در این مطالعه آگاهی دندانپزشکان در مورد تدابیر دندانپزشکی بیماران باردار و دیابتیک مورد سنجش قرار گرفته است.
مواد و روش ها
این برررسی بر روی 106 نفر از 204 دندانپزشک شرکت کننده در کنگره های تخصصی بیماری های د هان و بازآموزی های بیماری های د هان از ابتدای خرداد 1388 تا پایان خرداد 1389 انجام گردید. ابزار اندازه گیری، یک پرسشنامه خودساخته نویسندگان بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. در این پرسشنامه علاوه بر مشخصات دموگرافیک، سوالاتی در مورد تدابیر دندانپزشکی در بیماران دیابتیک و باردار پرسیده شد. کلیه سوالات 4 گزینه و دارای یک پاسخ صحیح بودند. کل پرسشنامه 20 امتیاز داشت و دندانپزشکان به گروه هایی با آگاهی عالی (امتیاز 20-18)، آگاهی خوب (امتیاز 18-14)، آگاهی متوسط (امتیاز 14-10) و آگاهی ضعیف (کمتر از 10) تقسیم شدند. از آزمون های من ویتنی و کروسکال والیس جهت آنالیز استفاده گردید و P-value کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین آگاهی دندانپزشکان، متوسط (5/2±5/10) بود. میانگین آگاهی در مورد دیابت 32/1±7 (از 10) و در مورد بارداری 78/1±5/3 (از 10) بود. زنان نسبت به مردان میانگین آگاهی بالاتری داشتند که از لحاظ آماری معنی دار نبود. از نظر ارتباط بین دانشکده محل تحصیل و سابقه کار با میزان آگاهی، هیچ اختلاف معنی داری وجود نداشت. ارتباط بین میزان تحصیلات و انگیزش درمان در افراد باردار معنی دار نبود (05/0P>). در حالی که ارتباط بین جنس و انگیزش درمان در افراد باردار معنی دار بود. بیشترین پاسخ اشتباه مربوط به سوال «شرایطی که در افراد دیابتی نیاز به مشاوره پزشکی قبل از درمان وجود دارد» و کمترین پاسخ اشتباه مربوط به سوالات «تجویز ضددرد و آنتی بیوتیک مناسب در دوران بارداری» بود.
نتیجه گیری
آگاهی دندانپزشکان مورد مطالعه ما درباره تدابیر دندانپزشکی افراد باردار و دیابتیک در سطح متوسط و ضعیف بود که بایستی با برنامه های آموزش مداوم نسبت به ارتقا آن تلاش کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
317
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077703 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!