اثربخشی فتوتراپی موضعی در درمان بیماران با پوستولوز کف دست و پا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

پوستولوز کف دست و پا بیماری پوستی پوستولی مزمن و محدود به کف دست و پا می باشد که مشخصه ی آن مقاومت به درمان و میزان بالای عود است. درمان های مختلفی با اثربخشی متفاوت در درمان این بیماری به کار رفته است. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی bath PUVA به عنوان یک روش درمانی کم عارضه در کنترل پوستولوز کف دست و پا است.
روش اجرا: در این مطالعه ی گذشته نگر، بیماران پوستولوز کف دست و پا مراجعه کننده به کلینیک اشعه ی بیمارستان رازی طی سال های 1384 تا 1388 که تحت درمان با bath PUVA local قرار گرفته بودند ازنظر میزان بهبودی بررسی شدند. یافته ها با آزمون های آماری مربع کای و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

95 بیمار با میانگین سنی 17/44 بررسی شدند. از کل بیماران 5/49% مرد و 5/50% زن بودند. میانگین تعداد جلسات درمان 9/20±5/42 جلسه و میانگین (±انحراف معیار) مقدار تجمعی اشعه J/cm2 251.8±203.4 بود که 8/16% پاسخ درمانی بسیارخوب، 8/35% پاسخ درمانی خوب، 5/29% پاسخ درمانی متوسط، 5/9% بیماران پاسخ به درمان ضعیف و در 4/8% بیماران شکست کامل درمان مشاهده شد. مقدار تجمعی اشعه در بیمارانی با پاسخ درمانی بسیار خوب به طور معنی داری بیش از سایر بیماران بود (016/0=P). تعداد جلسات درمانی نیز در این افراد به طور معنی داری بیش از سایر بیماران بود (05/0>P). بیست درصد بیماران به علت عوارض درمان از مطالعه خارج شدند که در همه موارد با قطع درمان عوارض بهبود یافتند و عارضه ی طولانی مدت مشاهده نشد.

نتیجه گیری

این نتایج نشان می دهد local bath PUVA در درمان پوستولوز کف دست و پا روش موثر و کم عارضه ای می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!