بررسی فراوانی مقاومت دارویی میکروارگانیسم ها در بیماران کشت مثبت بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان بعثت طی یک دوره پنج ساله (1385-1381)

چکیده:
مقدمه
داشتن اطلاعات کافی در مورد میکروارگانیسم های شایع، مقاومت دارویی و حساسیت آنتی بیوتیکی آنها باعث می شود که پس از اعمال مختلف جراحی (به خصوص جراحی های مغز و اعصاب) طول مدت بستری و هزینه های درمان کاهش یافته و نتیجه مطلوب تری از عمل جراحی حاصل شود. هدف از این مطالعه بررسی میکروارگانیسم های شایع، مقاومت دارویی و حساسیت آنتی بیوتیکی آنها در یک دوره پنج ساله در بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان بعثت می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی گذشته نگر،فرم اطلاعاتی مبنی بر نوع عمل جراحی، نوع میکروارگانیسم، محل نمونه گیری، مقاومت دارویی و حساسیت آنتی بیوتیکی تهیه و با مراجعه به بایگانی و مطالعه 1246 پرونده از بیماران بخش جراحی مغز و اعصاب، تکمیل گردید. سپس اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در 1246 پرونده، 86 مورد (7%) درخواست کشت وجود داشته که در 77 مورد (6%) کشت انجام شده بود.37 مورد آن منفی (1/48%) و 40 مورد آن مثبت (9/51%) بوده است. از 40 مورد کشت مثبت، 26 مورد آنتی بیوگرام داشته و 14 مورد آنتی بیوگرام نداشته است. شایعترین میکروارگانیسم ها به ترتیب کلبسیلا، سودومونا آئروژینوزا، استافیلوکوکوس طلایی، E.coli و استافیلوکوکوس اپی درمیس بوده اند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اطلاعات به دست آمده درمانهای آنتی بیوتیکی زیر برای پنج میکروارگانیسم فوق در این مرکز توصیه می شود: سفتیزوکسیم و ایمی پنم جهت کلبسیلا؛ کوآموکسی کلاو، تتراسایکلین و اریترومایسین جهت سودومونا آئروژینوزاها؛ سیپروفلوکساسین و وانکومایسین جهت عفونت استافیلوکوکوس اورئوس و استافیلوکوکوس اپی درمیس؛ سیپروفلوکساسین و افلوکساسین جهت عفونت E.coli مناسب می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1085353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!