بررسی نتایج درمان سرطان های پیشرفته بافت پوششی سر و گردن با روش پرتودرمانی با یا بدون شیمی درمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه

سرطان های پیشرفته ی سر و گردن که شامل تومورهای در موضع پیشرفته اما بدون متاستاز دور دست می باشند، یکی از معضلات درمانی سرطان های هستند. تمایل به حفظ ارگان در سال های اخیر باعث شده است که درمان ترکیبی شامل پرتودرمانی و شیمی درمانی هم زمان به عنوان یک روش جایگزین جراحی مورد توجه قرار گیرد. هدف این مطالعه، بررسی نتایج موارد درمان شده ی سرطان های پیشرفته ی سر و گردن با تکینیک های پرتودرمانی هم زمان با شیمی درمانی بود.

روش ها

در این مطالعه ی مقطعی، 215 بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته ی بافت پوششی سر و گردن به مدت 6 سال پیگیری شدند. همه ی بیماران در مرحله ی سه تا چهار بودند و پرتودرمانی مرسو م (70-60 گری در 35 فراکشن) را دریافت کرده بودند. 92 بیمار پرتودرمانی و شیمی درمانی هم زمان و 123 نفر پرتودرمانی تنها دریافت کرده بودند. میزان عود و عود در هر محل در دو روش درمانی بررسی شد.

یافته ها

تفاوت فراوانی عود موضعی در گروهی که تحت پرتودرمانی تنها و پرتودرمانی و شیمی درمانی هم زمان قرار گرفته بودند از نظر آماری معنی دار نبود؛ اما در بیمارانی که جراحی نشده بودند پرتو درمانی به همراه شیمی درمانی به پرتودرمانی تنها برتری داشت. همچنین در این مطالعه ارتباط عواملی چون جنس، محل تومور و مرحله ی بیماری با عود مشاهده گردید (019/0 = P).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان می دهد که اضافه کردن شیمی درمانی به پرتودرمانی در سرطان بافت پوششی سر و گردن ممکن است بتواند باعث بهبود کنترل عود در بیمارانی که جراحی نشده اند، گردد. این نتایج ممکن است مقدمه ای برای بررسی انتخاب های درمانی سرطان های سر و گردن باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1862 تا 1867
لینک کوتاه:
magiran.com/p1086291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!