شناسایی و تحلیل مهم ترین عوامل بازدارنده اداری خدماتی صادرات کالاهای غیرنفتی در بنگاه های کوچک و متوسط (مطالعه موردی استان های خراسان رضوی و شمالی)

چکیده:
یک بنگاه صادراتی پس از بازاریابی، تولید و آماده سازی محصول، در فرایند خروج کالا از کشور (تجارت خارجی) با عملکرد دستگاه های مختلف دولتی و خصوصی مواجه می شود که در این پژوهش، به شناسایی مهم ترین فعالیت های بازدارنده این بخش از فرایند صادرات پرداخته شده و اثر تغییر «تجربه صادراتی» و «اندازه سازمان»، بر بازدارندگی فعالیت های اداری خدماتی صادرات مورد تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی بنگاه های صادراتی مستقر در استان های خراسان رضوی و خراسان شمالی است. با توجه به حجم جامعه آماری (350 بنگاه صادراتی)، تعداد 54 نمونه به شیوه تصادفی اخذ گردید. ابزارهای مختلف آمار توصیفی، آمار استنباطی (پارامتریک و ناپارامتریک) به منظور تحلیل داده های آماری حاصل در این بخش استفاده شد. در بخش دوم با هدف بررسی بیشتر نتایج، از تعداد 20 نفر از آزمودنی ها که تجربه بیشتری در انجام فعالیت های اداری خدماتی صادرات داشتند، مصاحبه هایی به صورت نامنظم حضوری و تلفنی صورت گرفت. نتایج نشان می دهد دو فعالیت «انتقال ارز به کمک بانک»، «حل وفصل دعاوی» و سازمان های متولی «انتقال ارز» و «مراجع حل اختلاف» بیشترین موانع اداری خدماتی صادرات را ایجاد می کنند. در مصاحبه های انجام شده، «اعمال تحریم های بانکی»، «عدم شفافیت در قوانین» و «ضعف سیستم قضایی در کشورهای مقصد» به عنوان مهم ترین دلایل بازدارندگی ها عنوان شده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
203
لینک کوتاه:
magiran.com/p1086414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!