ارتباط بین تغییرات قوس طولی داخلی پا و قوس های پشتی و کمری با تعادل دینامیک و استاتیک در زنان چاق

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
بررسی مقالات مبین این نکته است که چاقی احتمالا با مشکلات تعادل، ناراحتی های ستون فقرات و پاها همراه است. بررسی عوامل موثر بر تعادل افراد چاق و جلوگیری از افتادن آنها در کاهش هزینه های مربوط به آسیب های افتادن اهمیت خاصی دارد. هدف پژوهش حاضر آن است که با بررسی قوس طولی کف پائی و اندازه گیری قوس های پشتی و کمری با تست های استاندارد موجود، به بررسی اثرات متقابل آنها بر تعادل پویا و ایستا در جنس مونث پرداخته شود.
مواد و روش ها
مطالعه مورد شاهدی حاضر از نوع مقطعی بر روی یک گروه 28 نفری از خانم های چاق با میانگین سنی 3/8±9/24 سال و BMI 4±6/36 و یک گروه 29 نفری با وزن مناسب با میانگین سنی 1/4±1/23 سال و BMI 9/2± 8/22 بود. در ابتدا ارزیابی قوس های پشتی و کمری با خط کش انعطاف پذیرو سپس اندازه گیری تعادل دینامیک، به مدت 20 ثانیه با چشمان باز و بسته روی دستگاه بایودکس صورت گرفت. برای ارزیابی ثبات ایستا فرد تعادل خود را بر روی پای غالب در حالات چشم باز و بسته حفظ می کرد (تست CTSIB) و برای جلوگیری از تداخل نحوه انجام تست، ترتیب انجام تست های دینامیک و استاتیک به طور تصادفی صورت می گرفت.
یافته ها
در تجزیه تحلیل آماری در گروه چاق همبستگی معنی داری بین BMI و پایین افتادگی ناویکولا و شاخص های دینامیک تعادل با 001/0=P و 5/0= r یافت شد. اما بینBMI و شاخص های ثبات استاتیک ارتباط معنی داری یافت نشد (05/0
بحث و نتیجه گیری
تعادل دینامیک افراد چاق نه تنها به BMI، بلکه به میزان قوس پا و تا حدودی به قوس پشتی افراد وابسته است. چاقی شکمی عموما نقش مهمی در میزان تعادل قدامی - خلفی افراد بازی می کند. قوس کمر اثرات جزئی فقط بر میزان تعادل استاتیک دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1087353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!