مقایسه دو تکنیک تکثیر هم دما به واسطه لوپ LAMP و PCR در تشخیص ویروس هپاتیت B

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ویروس هپاتیت B (HBV) یکی از عوامل بسیار مهم در پیدایش بیماری های کبدی و هپاتوسلولار کارسینوما می باشد. روش های تشخیص این ویروس (سرولوژیک و مولکولی) هر کدام دارای محدودیت هایی هستند به همین دلیل امکان استفاده از آنها در همه مراکز تشخیصی وجود ندارد. در این تحقیق سعی بر راه اندازی تکنیک نوینLAMP (LAMP -(Loop Mediated Isothermal Amplification با کمک پرایمرهای اختصاصی طراحی شده ویژه ناحیه HBs و مقایسه با PCR برای تشخیص ویروس از نمونه های سرمی شده است.
روش بررسی
در این مطالعه 104 نمونه سرمی مثبت با سیستم کوباس، مورد بررسی قرار گرفتند. DNA به روش DNP استخراج شد. پرایمرهای PCR انتخاب و 6 پرایمر ویژه برای تکنیک LAMP طراحی گردید. آزمون های حساسیت و ویژگی بر روی هر دو تست انجام و سپس هر دو آزمون بر روی نمونه ها بهینه گردید. محصول PCR به وسیله الکتروفورز و محصول LAMP بوسیله اضافه کردن سایبر گرین و الکتروفورزیس شناسایی شد.
یافته ها
از 104 نمونه با تعداد پارتیکل مشخص و با تیترهای متفاوت جمع آوری شده، 95 مورد (34/91%) در آزمونPCR این مطالعه مثبت شدند. از این تعداد 101 نمونه (11/97%)LAMP مثبت بودند. 9 نمونه PCR منفی بودند که از این 9 نمونه 6 مورد در تست LAMP مثبت گزارش شدند.
نتیجه گیری
مقایسه کاربرد PCRو LAMP بر روی نمونه های مرضی با تعداد پارتیکل ویروسی مشخص نشان داد که تکنیک تکثیر هم دما به واسطه لوپ (LAMP) دارای حساسیت، ویژگی و به یک بیان دقت بالاتری می باشد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088455 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!