قدرت و رفتار سیاسی در سازمان: اخلاقی یا غیراخلاقی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
رفتار سیاسی آن دسته از فعالیت هایی است که انجام آن ها در سازمان ضرورت ندارد، اما در امر توزیع پاداش و تخصیص منابع سازمانی اعمال نفوذ می کند. افراد با استفاده از رفتار سیاسی، سعی در به دست آوردن و استفاده از قدرت در سازمان را دارند. امروزه، بیش ترین تلاش محققان برای مطالعه ی ادراک کارکنان از رفتار سیاسی است و این که آیا در انجام رفتار سیاسی باید اصول اخلاقی را رعایت کرد یا نه؟ لذا این پژوهش با هدف معرفی، علل، پیامدها و اخلاقی یا غیراخلاقی بودن رفتار سیاسی و قدرت در سازمان انجام شده است.
پژوهش حاضر مطالعه ای مروری است که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق موتورهای جست وجوگر Medline، Ovid، Elsevier، Google، Pub Med، Scopus، Springer، Cochran Library و با به کارگیری تعداد پنج کلیدواژه و یک صدوده منبع و سپس با انتخاب 41 منبع جمع آوری و مورد بهره برداری قرار گرفت.
بیش تر رفتارهای سیاسی حاصل تفاوت ادراک فردی و هم چنین ویژگی های سازمانی هستند. به همین دلیل، بعضی از افراد به دنبال رفتارهای سیاسی مشروع هستند و بعضی از افراد رفتارهای نامشروع را ترجیح می دهند، اگرچه در رفتارهای سیاسی نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که چه نوع کاری اخلاقی یا غیراخلاقی است. پس، باید گفت رعایت اصول اخلاقی در رفتار سیاسی باید در جهت تامین منافع سازمان باشد.
رفتارهای سیاسی را در سازمان نمی توان از بین برد، زیرا آن ها پدیده ای اجتناب ناپذیر هستند. بنابراین، مدیران اثربخش باید ماهیت سیاسی سازمان را بپذیرند، استراتژی های سیاسی را تنظیم کنند و از این راه به سازمان خود مزایای زیادی را برسانند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1091572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!