مقایسه بهزیستی روانی و سبک های مقابله ای در مادران کودکان ناشنوا و عادی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خانواده های دارای کودکانی دچار نقص شنوایی، با چالش های متفاوتی روبه رو می شوند، و در این بین مادران به علت نقش سنتی مراقب، مسئولیت های بیشتری در قبال این کودکان دارند و در نتیجه، با مشکلات روان شناختی بیشتری مواجه می شوند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه بهزیستی روان شناختی و سبک های مقابله ای در مادران کودکان ناشنوا و عادی بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع علی‎مقایسه ای، پس رویدادی و گروه نمونه این پژوهش 30 نفر از مادران دانش آموزان ناشنوا و 30 نفر از مادران دانش آموزان عادی مدارس ابتدایی شهرستان اردبیل بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های بهزیستی روان شناختی ریف (1989) و سبک های مقابله ای بیلینگر و موس (1981) استفاده شد. از روش آماری آنالیز واریانس دوطرفه جهت تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که میزان بهزیستی روان شناختی و مولفه های آن در مادران کودکان ناشنوا به طور معنی داری پایین تر از مادران کودکان عادی بود (به ترتیب p<0/01؛ p<0/05) و همچنین از لحاظ سبک مقابله ای شناختی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت(p<0/01)؛ به طوری که مادران کودکان ناشنوا کمتر از سبک مقابله ای شناختی استفاده می کردند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که فقدان حس شنوایی کودکان بر بهزیستی روان شناختی و سبک های مقابله ای مادرانشان تاثیر گذاشته، و تاثیر آن می تواند به صورت مشکلات روان شناختی و استفاده کمتر از سبک های مقابله ای سازگارانه قابل مشاهده باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1098067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!