بررسی اثرات تخفیفی زنجبیل بر تهوع ناشی از شیمی درمانی: فاز تاخیری

پیام:
چکیده:
مقدمه

تهوع فاز تاخیری (72-24 ساعت پس از شیمی درمانی) یکی از شایع ترین عوارض ناشی از شیمی درمانی است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کپسول های زنجبیل بر میزان تخفیف این عارضه صورت پذیرفت

روش ها

این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده ی شاهددار و دو سو کور بود که بین مرداد تا آذر سال 1388 در بیمارستان امام خمینی بر روی 80 بیمار خانم مبتلا به سرطان پستان که تحت شیمی درمانی یک روزه بودند و از تهوع ناشی از آن رنج می بردند انجام شد. پس از کسب رضایت نامه ی کتبی، نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و مداخله قرار گرفتند. دو گروه از نظر سن و شدت تهوع زایی داروهای شیمی درمانی مصرفی با یکدیگر همسان سازی شدند. نمونه های گروه مداخله کپسول های 250 میلی گرم زنجبیل را به صورت خوراکی، چهار بار در روز و به فاصله ی هر شش ساعت (یک گرم در روز) و به همین صورت نمونه های گروه شاهد کپسول های دارونما را از سه روز قبل از شیمی درمانی تا سه روز پس از آن مصرف کردند. برای سنجش اثر کپسول ها هر شب یک پرسشنامه ی سه قسمتی تکمیل گردید. پس از جمع آوری داده ها از آزمون های Fisher’s exact، Kruskal-Wallis و 2χ با استفاده از نرم افزار آماری STATA نسخه ی 8، برای آنالیز داده ها استفاده گردید.

یافته ها

میانگین سن نمونه ها در گروه های مداخله و دارونما به ترتیب 4/8 ± 8/41 و 0/10 ± 1/45 سال بود (1/0 = P). میانگین طول مدت بیماری در گروه مداخله 4/2 ± 2/4 و در گروه دارونما 6/2 ± 5/4 روز بود (6/0 = P). همچنین، یافته ها حاکی از آن بود که به ترتیب شدت (001/0 > P) و تعداد موارد (001/0 > P) تهوع فاز تاخیری به طور معنی داری در بیماران دریافت کننده ی زنجبیل کمتر از بیماران مصرف کننده ی دارونما بود. همچنین، مصرف کپسول های زنجبیل در مقایسه با دارونما عارضه ی خاصی نداشت (5/0 = P).

نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان اظهار نمود که مصرف روزانه یک گرم پودر ریشه ی زنجبیل به صورت کپسول از سه روز قبل از شیمی درمانی تا سه روز پس از آن و در کنار رژیم ضد تهوع و استفراغ استاندارد می تواند تهوع فاز تاخیری ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1100670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!