بررسی تاثیر تزریق لیدوکایین بر درد بعد از تانسیلکتومی در اطفال: یک کارآزمایی بالینی سه سو کور

پیام:
چکیده:
مقدمه
تانسیلکتومی از شایع ترین اعمال جراحی کودکان است که دارای عوارضی مانند درد، خونریزی، لارنگواسپاسم و تهوع و استفراغ بعد از عمل می باشد. کنترل درد بعد از عمل به دلیل کاهش رنج و بی قراری در کودکان تانسیلکتومی شده از اهمیت خاصی برخوردار است. در مطالعات مختلف استفاده از روش های متعددی برای پیشگیری و درمان بی دردی پس از عمل جراحی تانسیلکتومی مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تاثیر تزریق پری تونسیلار لیدوکایین قبل از عمل جراحی بر کاهش درد پس از عمل جراحی انجام شد.
روش ها
این کارآزمایی بالینی سه سو کور بر روی 60 بیمار 12-3 ساله که کاندید تانسیلکتومی در بیمارستان امام خمینی شهر اردبیل بودند، انجام شد. کودکان به طور تصادفی به دو گروه لیدوکایین و دارونما تخصیص داده شدند. القای بیهوشی برای تمامی بیماران به صورت یکسان انجام شد. در گروه اول، یک میلی گرم بر کیلوگرم لیدوکایین (با حجم 2 سی سی) و در گروه دوم 2 سی سی نرمال سالین به صورت پری تونسیلار و در بستر لوزه ها و اطراف آن ها تزریق شد. علایم حیاتی بیماران قبل از القای بیهوشی، حین جراحی و در اتاق ریکاوری ثبت گردید. برای ارزیابی درد بعد از جراحی از ابزار خود گزارش دهی شدت درد Oucher و میزان Cheops و جهت بررسی وضعیت آرام بخش از نمره دهی Wilson sedation scale استفاده شد. عوارض جانبی بعد از عمل از جمله تهوع و استفراغ، خونریزی، تنگی نفس، آپنه و لارنگواسپاسم نیز ثبت گردید. از آزمون های آماری 2χ، Student-t و Repeated measures ANOVA برای آنالیز داده ها استفاده گردید.
یافته ها
نمره ی درد در گروه لیدوکایین در دقایق 5، 15، 30، 60، 120 و 240 بعد از عمل نسبت به گروه دارونما پایین تر بود ولی این تفاوت فقط در دقیقه ی 240 معنی دار بود (03/0 = P). همچنین میزان آرام بخشی در دقایق 15 و 30 در گروه دارونما بیشتر از گروه لیدوکایین بود ولی این اختلاف در هیچ کدام از مراحل معنی دار نبود. تفاوت معنی داری در بروز خونریزی مجدد، نیاز به اکسیژن، تنگی نفس، آپنه، زمان ترخیص از ریکاوری و نیاز به داروی مسکن در صبح روز بعد از جراحی بین دو گروه وجود نداشت.
نتیجه گیری
تزریق پری تانسیلار لیدوکایین قبل از عمل جراحی تانسیلکتومی در کاهش درد بعد از عمل جراحی در کودکان اثرات مفیدی داشت. همچنین هیچ گونه عارضه ی جانبی عمده ای در دوره ی ریکاوری و تا 24 ساعت بعد از عمل جراحی در این بیماران ایجاد نشد. بنابراین تزریق پری تانسیلار لیدوکایین قبل از عمل جراحی تانسیلکتومی می تواند به عنوان یک روش مطمئن در کاهش درد بعد از عمل این بیماران مورد استفاده قرار گیرد
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1100671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!