ساخت مدل پیش بینی کننده به منظور شناخت عوامل خطرزای پدیدآیی اختلالات روانی پس از آسیب مغزی تروماتیک

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آسیب عضوی مغز می تواند افراد را مستعد ابتلا به اختلال روانی نماید. هدف از پژوهش حاضر ساخت مدل پیشبینی کننده و بررسی عوامل خطرزای پدیدآیی اختلالات روانی پس از وقوع آسیب مغزی تروماتیک (TBI) می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی طولی، 238 بیمار مبتلا به TBI (43 زن و 195 مرد) مراجعه کننده به بیمارستان پورسینای رشت از فروردین تا بهمن سال 1388 بهشیوه نمونه گیری غیراحتمالی و پیاپی وارد شدند. همه افراد تحت معاینات جراحی اعصاب و روانشناختی قرار گرفتند. پس از گذشت 4 ماه پیگیری، 1/65 درصد (155 نفر) از بیماران جهت تعیین ماهیت اختلال روانی ناشی از TBI با استفاده از مصاحبه ساختاریافته بالینی بر پایه ضوابط تشخیصی D SM-IV به روانپزشک مراجعه نمودند. داده ها با استفاده از رگرسیون لجستیک تحلیل شدند.
نتایج
یافته ها نشان داد که پس از آسیبدیدگی، 48/75 درصد (117نفر) دارای تشخیص اختلالات روانی ثانوی بر TBIهستند. نتایج رگرسیون لجستیک نیز نشان داد که شدت TBI (712/9 - 259/1 CI 95 درصد، 497/3= OR)، وجود آسیب تحت جمجمه ای (857/7 - 022/1 CI 95 درصد، 834/2 = OR) و افت سطح سازشیافتگی عمومی پس از تروما، همان طور که توسط نسخه مناسبسازیشده 28-GHQ سنجیده میشد (111/1 - 035/1 CI 95 درصد، 072/1 = OR) شانس ابتلا به اختلالات روانی را افزایش می دهند.
نتیجه گیری
پدیدآیی اختلالات روانی پس از TBI پیوند تنگاتنگی با عوامل آسیبشناختی عضوی مغز (شدتTBI و وجود آسیب تحتجمجمهای) دارد، اما در این میان نباید از نقش عوامل تاثیرگذار روانشناختی نظیر سطح سازشیافتگی عمومی پس از تروما نیز غافل بود. هم چنین، بهمنظور پیشبینی افرادی که در معرض خطر بروز اختلال روانی پس از TBI هستند، میتوان از مدل کارآمد ساخته شده در این پژوهش استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1103733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!