کانسار رگه ای اپی ترمال چندفلزی چاه مسی، شمال شرق شهربابک: ماهیت سیال های کانه زا و ارتباط بین الگوهای شکستگی با جایگیری رگه های کانه دار

پیام:
چکیده:
در این مطالعه زمین شناسی، خاستگاه سیال های کانه زا و نحوه جایگیری رگه های کوارتز کانه دار در کانسار چندفلزی چاه مسی، شمال شرق شهربابک، با استفاده از مطالعات صحرایی، آنالیزهای ریزکاوالکترونی و ایزوتوپ های پایدار اکسیژن بررسی شده است. نتایج این بررسی ها نشان داده است که کانسار رگه ای چاه مسی در یک سیستم اپی ترمال و درون سنگ های میزبان آتش فشانی-رسوبی ائوسن تشکیل شده و شکستگی های برشی کنترل کننده ساختاری عمده برای کانی سازی بوده است. کانی سازی در چاه مسی شامل کانی های پیریت، کالکوپیریت، اسفالریت، گالن و به مقدار بسیار کمتر کانی های سولفوسالتی است. این کانه ها عناصر پایه مانند مس، سرب و روی و به میزان کمتر فلزات گرانبها، مانند طلا و نقره موجود در چاه مسی را در خود جای داده است؛ مطالعات ریزکاوالکترونی نشان داده است که کانی های سولفوسالتی، میزبان اصلی فلزات Au و Ag در کانسار چاه مسی بوده است. ترکیب ایزوتوپ های پایدار اکسیژن در کانی کوارتز همراه با کانی سازی، بیانگر این است که سیال های ماگمایی و جوی هردو در سیال کانه زا، و بنابراین تشکیل رگه های کوارتز کانه دار، در چاه مسی نقش داشته است.
روند عمومی رگه ها در چاه مسی N-S،NE-SW وNW-SE است که انطباق خوبی با روند شکستگی ها در منطقه نشان می دهد. تحلیل ساختاری رگه های حاوی کانی سازی در چاه مسی، نقش عمده یک سیستم برشی، شکستگی های برشی (نوع R،R''،T)، را در جایگیری رگه های حاوی کانی سازی نشان می دهد. رگه های با روند N-S در شکستگی های کششی تشکیل شده است. این رگه ها به شکل رگه های کششی و درون شکستگی های برشی مد I در منطقه جایگیر شده است. در مقابل، رگه های با روند NE-SW و NW-SE، شامل رگه های سه گوش در منطقه می شود که درون شکستگی های برشی ریدل و آنتی ریدل مد II جایگیری پیدا کرده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!