بررسی عیوب انکساری قبل و بعد از عمل Cross-linking در بیماران دچار کراتوکونوس

پیام:
چکیده:
مقدمه

قوز قرنیه (کراتوکونوس) بیماری پیشرونده ای است که به طور معمول در سنین نوجوانی یا اوایل دهه ی 20 زندگی بروز می کند. در این بیماری قرنیه نازک می شود و شکل آن تغییر می کند. کراتوکونوس ممکن است در یک یا هر دو چشم رخ دهد ولی در90 درصد موارد در هر دو چشم دیده می شود. امروزه روش جدیدی در درمان جراحی کراتوکونوس عرضه شده که Cross-linking نام دارد. این روش سریع و به نسبت بدون درد است و تاکنون نتایج خوبی داشته است. این مطالعه با هدف بررسی نتایج عمل Cross-linking جهت اصلاح عیوب انکساری در بیماران مبتلا به کراتوکونوس انجام شد.

روش ها

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود که از سال 1389 تا 1391در مرکز آموزشی درمانی فیض اصفهان به انجام رسید. جامعه ی آماری مورد مطالعه بیماران مبتلا به کراتوکونوس بودند که تحت عمل Cross-linking قرارگرفته بودند. بیماران مورد مطالعه ابتدا تحت معاینه ی روتین چشم پزشکی قرار گرفتند و حدت بینایی و میزان عیوب انکساری آن ها تعیین شد. سپس بیمارانی که چشم آن ها درجه ی اسفر و سیلندر بیش از 2 دیوپتر داشت و مایل به شرکت در مطالعه بودند تحت عمل Cross-linking قرار گرفتند. بیماران پس از انجام عمل، به طور مجدد تحت معاینه قرار گرفتند و حدت بینایی و میزان عیوب انکساری در آنان تعیین شد. داده های جمع آوری شده قبل و بعد از مطالعه وارد رایانه شد و به وسیله ی نرم افزار SPSS نسخه ی 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه 100 یمار مبتلا به کراتوکونوس بررسی شدند. میانگین حدت بینایی بیماران در قبل و بعد از عمل به ترتیب 2/2 ± 66/2- و 7/4 ± 85/2- بود (65/0 = P). حدت بینایی در 29 نفر بدون تغییر، در 43 نفر کاهش و در 28 نفر افزایش پیدا کرده بود. انجام آزمون 2χ بر روی داده های مذکور نشان داد که تغییرات حدت بینایی در مردان و زنان، اختلاف معنی دار نداشت (59/0 = P).

نتیجه گیری

عمل Cross-linking تاثیر قابل قبولی در اصلاح عیوب انکساری چشم در بیماران مبتلا به کراتوکونوس نداشت و با توجه به این که این عمل، یک تکنیک جدید در اصلاح عارضه ی کراتوکونوس می باشد، لازم است تحقیقات بیشتری در مورد آن انجام شود تا بتوان در مورد تاثیر آن در اصلاح عیوب انکساری قضاوت نمود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!