مقایسه ی تاثیر تجویز دو محلول کلویید هیدروکسی اتیل استارچ و ژلاتین به عنوان جایگزین پرایم بر روی پارامترهای خونی و کلیوی در جراحی بای پاس عروق کرونر

پیام:
چکیده:
مقدمه
در جراحی های قلبی که با پمپ قلبی ریوی انجام می گیرد، نیاز به استفاده از محلول پرایم می باشد. از محلول های جدید جهت پرایمینگ می توان به هیدروکسی اتیل استارچ 6 درصد اشاره کرد. هدف این مطالعه مقایسه ی اثرات ژلاتین و هیدروکسی اتیل استارچ بر شاخص های خونی و کلیوی بود.
روش ها
این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی و دو سو کور انجام شد. از بیماران کاندید عمل جراحی عروق کرونر ارجاع شده به بیمارستان شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی 1 سال تعداد 100 بیمار دارای شرایط ورود به مطالعه، انتخاب شدند. بیماران به دو گروه 50 نفری تقسیم شدند و جهت استفاده از پمپ قلبی- ریوی، بیماران گروه اول HES (Hydroxyethyl starch) 6 درصد و بیماران گروه دوم ژلاتین 4/0 دریافت کردند. شاخص های خونی و کلیوی دو گروه قبل و بعد از عمل جراحی با پمپ مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه 100 بیمار 67 مرد و 33 زن مورد بررسی قرار گرفتند. متغیرهای دموگرافیک در دو گروه اختلاف معنی داری نداشتند. از شاخص های کلیوی تنها BUN (Blood urea nitrogen) 24 ساعت بعد از عمل به طور معنی داری در گروه هیدروکسی اتیل استارچ (8/9 ± 9/19 میلی گرم در دسی لیتر) بالاتر از گروه ژلاتین، (6/7 ± 4/16 میلی گرم در دسی لیتر) بود (05/0 > P). تغییرات سدیم و پتاسیم و کراتینین در خون دو گروه در مراحل مختلف یکسان بود. از بین شاخص های انعقادی تنها زمان نسبی پروترومبین (Partial thromboplastin time یا PTT) در انتهای عمل جراحی در دو گروه هیدروکسی اتیل استارچ و ژلاتین تفاوت معنی داری داشت (به ترتیب: 27 ± 44 و 35 ± 56 ثانیه با 05/0 > P).
نتیجه گیری
طبق نتایج به دست آمده با توجه به عوارض هر کدام از کولوییدها نمی توان برتری هیدروکسی اتیل استارچ را نسبت به ژلاتین مطرح نمود و نیاز به مطالعات وسیع تری در مورد آن است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!