بررسی رابطه ی بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و سلامت سازمانی در گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شیوه تصمیم گیری مدیران می تواند در راستای عملکرد صحیح گروه های آموزشی در دانشگاه ها موثر باشد و تاثیر مثبت آن بر سلامت سازمانی گروه سبب افزایش اثربخشی آن می گردد. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ی بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و سلامت سازمانی در گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
روش بررسی
نوع پژوهش توصیفی، همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه، شامل کلیه ی اعضای هیئت علمی دانشکده های دانشگاه(594 نفر) در سال تحصیلی 88- 1387 بود و یک نمونه 234 نفری با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی محقق ساخته ی شیوه ی تصمیم گیری و پرسشنامه ی استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیلدمن(1990) بود. پایایی آن ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (86/0=1 r2 =92/0، r) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار (SPSS (15 و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که شیوه ی تصمیم گیری مشورتی، بیشترین میانگین و شیوه ی تصمیم گیری آمرانه، کم ترین میانگین را در میان مدیران گروه ها دارد. همچنین میزان سلامت سازمانی بیشتر از سطح متوسط بوده، لیکن میزان یگانگی نهادی و نفوذ مدیر در سطح متوسط بوده است. از طرفی، رابطه ی بین نمرات شیوه ی تصمیم گیری و ابعاد سلامت سازمانی معنادار و مثبت بوده است. لیکن رابطه ی بین نمرات تصمیم گیری آمرانه و ابعاد حمایت منابع و روحیه، رابطه ی بین نمرات تصمیم گیری مشورتی و بعد یگانگی نهادی، رابطه ی بین نمرات تصمیم گیری مشارکتی و ابعاد یگانگی نهادی، حمایت منابع، روحیه و تاکید علمی از نظر آماری معنادار نیست.
بحث و نتیجه گیری
تصمیم گیری مبتنی بر مشورت و مشارکت در گروه های آموزشی می تواند موجب تقویت و حفظ سلامت سازمانی شود. روحیه بالای اعضا و یگانگی نهادی از ابعاد مهم سلامت سازمانی بوده و به ارتقاء فرآیندهای آموزش و پژوهش در گروه ها منجر خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1109025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!