بررسی دلایل بروز انواع آسیب های دندانی در کودکان 7 تا 12 ساله شهر اصفهان بر اساس پرونده های شرکت بیمه ایران در یک دوره دو ساله

پیام:
چکیده:
مقدمه
زمین خوردن، تصادفات و فعالیت های ورزشی در کودکی و نوجوانی از شایع ترین علل ترومای دندانی می باشد. اغلب آسیب های تروماتیک دندانی در دندان های قدامی می باشد که می تواند باعث محدودیت در تغذیه و اثرات نامطلوب روحی و روانی شود. هدف این پژوهش، بررسی فراوانی آسیب های دندانی، نوع آسیب و درمان های انجام شده، بر اساس پرونده های شرکت بیمه ایران بود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی و مقطعی بود. از بین پرونده های مربوط به صدمات دندانی کودکان شهر اصفهان در سال های 1389 و 1390، به صورت تصادفی ساده 400 پرونده مربوط به ترومای دندانی کودکان 7 تا 12 ساله استخراج شد و اطلاعات دموگرافیک همراه با علت آسیب به دندان، نوع درمان و درمان انجام شده، توسط دندان پزشک ثبت گردید. اطلاعات جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 16 شد و با استفاده از روش های آماری توصیفی بررسی گردید.
یافته ها
فراوانی آسیب های دندانی در مدارس دولتی (75 درصد) بیشتر از مدارس غیر انتفاعی (25 درصد) و در پسران بیشتر از دختران بود. همچنین در گروه سنی 10 تا 12 سال آسیب بیشتری نسبت به گروه 7 تا 9 سال مشاهده گردید. شایع ترین دندان آسیب دیده سانترال سمت راست ماگزیلا و شایع ترین دلیل آسیب، ورزش بود. در 3/91 درصد از موارد دندان ها شکستگی تاج و در 2/14 درصد دندان ها شکستگی ریشه (با یا بدون شکستگی تاج) داشتند. شایع ترین درمان، ترمیم (1/81 درصد) بود و در 4/17 درصد موارد دندان کشیده شده بود. 3/87 درصد از آسیب ها توسط دندان پزشک عمومی و بقیه توسط متخصص درمان شده بودند.
نتیجه گیری
در این مطالعه مشاهده شد که جنسیت و سن عوامل مرتبط با صدمات دندانی هستند. شایع ترین دندان آسیب دیده سانترال ماگزیلا و شایع ترین آسیب، شکستگی تاج و بیشترین درمان ترمیم می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
622
لینک کوتاه:
magiran.com/p1112296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!