آگاهی مراقبین بالینی در مورد تزریق خون ایمن و برخی عوامل مرتبط با آن در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گناباد

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت ویژه ای که طب انتقال خون در نجات جان بشر ایفا می کند، ضروری است که افراد مسوول حداقل آگاهی های علمی لازم در این رابطه را داشته باشند. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت آگاهی کادر درمانی درمورد تزریق خون ایمن انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تحلیلی مقطعی، 100 نفر از کارکنان پرستاری و مامایی شاغل در بیمارستان های 22 بهمن و 15 خرداد گناباد، پرسشنامه مشخصات فردی و فرم سنجش آگاهی در مورد تزریق خون را تکمیل کردند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار 5/11 SPSS و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شد. 05/0 p< به عنوان معناداری آماری در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سن واحدهای پژوهش 05/7 ± 42/31 سال، مدت زمان سپری شده از کارگاه 93/8 ± 93/7 ماه و شایع ترین فرآورده خونی مورد استفاده خون کامل بود. آگاهی 73% از واحدهای پژوهش در حد متوسط بود. ارتباط آماری معناداری بین سن، جنس، تحصیلات، سابقه کار، بخش محل خدمت، گذراندن کارگاه آموزشی مرتبط با تزریق خون، مدت زمان سپری شده از آخرین کارگاه مرتبط و تعداد دفعات تزریق در سال با میزان آگاهی از آن وجود نداشت. میزان آگاهی در شیفت کاری صبح به طور معناداری بیشتر از سایر شیفت های کاری بود(048/0 = p).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که آگاهی تیم مراقبتی در مورد تزریق خون در حد متوسط بوده است و در شیفت کاری صبح بیشترین آگاهی در مورد تزریق خون وجود داشته که این نکته می تواند موید تاثیر تجربه انجام تزریق بر میزان آگاهی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1112884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!