اثر ترمیمی باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس پنتوسوس بومی ایران بر ترمیم زخم معده ناشی از اسید استیک در موش صحرایی نر نژاد ویستار

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
درمان زخم معده با داروهای شیمیایی عوارض جانبی زیادی دارد. باکتری های اسید لاکتیک از گروه های اصلی پروبیوتیک ها هستند. هدف این مطالعه، بررسی اثر ترمیمی لاکتو باسیلوس پنتوسوس بر ترمیم زخم معده حاصل از اسید استیکمی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی از 45 موش نر نژاد ویستار که به سه گروه تجربی، کنترل 1 و کنترل 2 تقسیم شده استفاده گردید. موش ها پس از یک روز گرسنگی، تحت عمل جراحی قرار گرفته و زخم معده توسط اسید استیک ایجاد شد. روز بعد از جراحی گروه های تجربی به ترتیب با 1010 کلونی باکتری به صورت محلول در یک میلی لیتر شیر استریلیزه در هر روز، یک میلی لیتر شیر استریلیزه و یک میلی لیتر نرمال سالین، از طریق گاواژ، تا زمان تشریح تیمار شدند. موش ها را در روزهای 1، 4، 7،10 و 14 پس از ایجاد زخم معده کشته و ابعاد زخم محاسبه و سپس میزان اثر باکتری بر ترمیم زخم معده در هر موش تعیین گردید.
یافته ها
تیمار سویه لاکتو باسیلوس پنتوسوس موجب کاهش معنی دار ابعاد زخم بین گروه های تجربی و شاهد شد. افزایش معنی دار در تعداد نوتروفیل، ماکروفاژ، فیبروبلاست و کاهش معنی دار تعداد نوتروفیل، ماکروفاژ و افزایش تعداد فیبروبلاست در گروه تجربی نسبت به گروه های کنترل و کاهش معنی دار تعداد نوتروفیل ها، ماکروفاژها و فیبروبلاست ها در گروه تجربی مشاهده گردید.
نتیجه گیری
لاکتو باسیلوس پنتوسوس دارای اثر ترمیمی بر زخم معده ناشی از اسید استیک می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1113639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!