بررسی تاثیر مانور والسالوا در فراوانی واریکوسل

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
از آنجا که شیوع بالایی از واریکوسل در مطالعات گذشته در نیروهای نظامی و پس از دوره های آموزش نظامی گزارش شده است. این پژوهش با هدف مقایسه میزان شیوع بیماری واریکوسل در یگان موزیک دژبان با پرسنل پاپور یگان ترابری ارتش که از نظر میزان ایستادن و استفاده از مانور والسالوا تفاوت دارند انجام گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر به صورت مقطعی - تحلیلی بود. 42 نفر از افراد گروه موزیک و 31 نفر از افراد یگان ترابری نمونه پژوهش بودند. پس از گرفتن رضایت نامه آگاهانه، داوطلبان وارد مطالعه شدند و بعد از توضیحات کامل راجع به بیماری واریکوسل و پرسشنامه آن، فرم پرسشنامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها داده شد. سپس افراد به صورت جداگانه مورد معاینه قرار گرفتند و اطلاعات مربوط به سن، وزن و سابقه خدمتی آنها جمع اوری شد. داده ها به وسیله آزمون تی مستقل و مربع کای با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 13 مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که میزان فراوانی واریکوسل در یگان موزیک دژبان مرکز (گروه مورد) بیشتر از یگان ترابری (گروه کنترل) بود (P=0/032). ضمنا در این مطالعه میزان فراوانی واریکوسل در بیضه چپ در افراد یگان موزیک (26 %) بیشتر از افراد یگان ترابری (6 %) بود. میزان واریکوسل در مجموع دو گروه، 87 درصد واریکوسل در بیضه چپ و 13 درصد در بیضه راست مشاهده گردید.
نتیجه گیری
میزان فراوانی واریکوسل در گروه موزیک نسبت به پرسنل یگان ترابری تاثیر مانور والسالوا و ایستادن طولانی مدت را بر روی فراوانی بیماری واریکوسل تایید می کند. ضمنا این میزان فراوانی از واریکوسل در گروه یاد شده نسبت به میزان فراوانی واریکوسل در جمعیت جامعه افزایش قابل توجهی را نشان می دهد که قابل تعمل می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1115917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!