بررسی کارایی الیاف طبیعی در حذف کادمیوم از پساب های صنعتی

چکیده:
سمیت برخی فلزات سنگین حتی در مقادیر کم، تمایل آن ها به تجمع زیستی در زنجیره غذایی، عدم قابلیت تجزیه بیولوژیکی آن ها و وضع قوانین زیست محیطی سخت تر راجع به تخلیه فلزات سنگین، انجام طرح هایی را برای حذف فلزات سنگین از پساب ها ضروری می نماید. جهت حذف فلزات سنگین چندین روش وجود دارد که هر یک از این فرایندها دارای محدودیت ها و محاسنی هستند. در دهه های اخیر جذب فلزات سنگین به وسیله مواد ارزان قیمت مورد توجه قرارگرفته است. یکی از این مواد پیشنهادی الیاف گیاهی می باشد. هدف از این مطالعه نیز بررسی کارایی الیاف طبیعی یعنی تفاله چای، پوست گردو، کاه برنج و کاه گندم در حذف کادمیوم است.
مطالعه حاضر به صورت رآکتور ناپیوسته انجام گرفت. در آزمایش های جذب که 5/0، 9/0، و 3/1 گرم از جاذب با 100 میلی لیتر از پساب سنتتیک به هم زده شدند. پس از یک ساعت اختلاط، جاذب جدا شده و غلظت کادمیوم باقی مانده به وسیله اسپکتوفتومتر جذب اتمی اندازه گیری گردید. توانایی این جاذب ها برای جذب یون کادمیوم از محلول های با سه غلظت 5، 10 و 15 میلی گرم در لیتر مقایسه شدند.
توانایی جاذب ها برای جذب کادمیوم برای غلظت فلز برابر 5 میلی گرم در لیتر و دزاژ جاذب 5/0 گرم به ترتیب برای کاه گندم (3/59%)، کاه برنج (1/70%)، پوست گردو (3/79%) و تفاله چای (1/97%) می باشد. مقدار یون فلزی جذب شده به غلظت اولیه آن بستگی داشت. مقدار یون کادمیوم جذب شده در واحد وزن جاذب با افزایش غلظت افزوده می گشت.
تفاله چای، پوست گردو، کاه گندم و کاه برنج برای حذف یون های کادمیوم از پساب ها مناسب می باشند. این جاذب ها فراوان بوده و به جز کاه گندم که دارای قیمت پایینی می باشد، بقیه مجانی هستند. این جاذب ها می توانند درصدهای بالایی از کادمیوم را به ویژه در غلظت های پایین از محلول های آبی جدا نمایند
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p111764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!