بررسی تاثیرکاربنوکسولون برعلائم قطع مصرف مورفین در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مکانیسمهای دقیق وابستگی به اپیوئیدها و سندرم قطع مصرف هنوز به طور کامل شناخته نشده اند. از دیر باز مطالعات زیادی در رابطه با مواد و داروهایی که بتوانند این علایم را کاهش دهند صورت گرفته است. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی اثر کاربنوکسولون (مهار کننده اتصالات شکافی) بر علایم قطع مصرف مورفین در موش صحرایی نر می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه که به صورت تجربی انجام شده، موش های صحرایی نر بالغ از نژاد Sprague Dawley در محدوده وزنی 275- 225 گرم بطور تصادفی در گروه های 8 تایی وارد مطالعه شدند. به منظور القای وابستگی مورفین به روش دوزهای فزاینده در یک دوره 9 روزه به صورت زیر جلدی به هر حیوان تزریق شد (روز اول mg/kg5، روز دوم و سوم mg/kg10، روز چهارم و پنجم mg/kg15، روز ششم و هفتم mg/kg 20 و روز هشتم و نهمmg/kg 25). در روز نهم نیم ساعت بعد از آخرین دوز تزریق مورفین، به گروه کنترل سالین (ml/kg 1) و به 4 گروه درمانی به ترتیب کاربنوکسولون دردوزهای 5، 25، 50 و100 mg/kg به صورت داخل صفاقی تزریق شد و مجددا نیم ساعت بعد به همه گروه ها نالوکسان (mg/kg، ip 4) تزریق گردید و به مدت 60 دقیقه علایم سندرم محرومیت شامل (پرش، ایستادن روی پاها، تیمار کردن آلت تناسلی، کشیدن شکم روی زمین، تیمار کردن بدن و حرکات شبیه سگ خیس) ثبت شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که کاربنوکسولون نه تنها علایم قطع مصرف را به صورت جداگانه کاهش داد، بلکه توانست علایم تام سندرم ترک را نیز به طور معنی داری کاهش دهد (001/0 P<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، کاربنوکسولون در کاهش علایم قطع مصرف مورفین موثر بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1119209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!