بررسی اثر عملیات سریع سرمایش) (Cryogenic treatment بر قابلیت برندگی فایل های چرخشی نیکل- تیتانیوم

پیام:
چکیده:
مقدمه
تلاش های بسیاری برای بهبود آلیاژ نیکل-تیتانیوم جهت استفاده در درمان ریشه صورت گرفته و مشخص شده که خصوصیات سطحی این آلیاژ را می توان با تغییراتی نظیرالکتروپالیش کردن و کاشتن یون در سطح بهبود بخشید تا بر قابلیت برندگی آن موثر باشد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر عملیات سریع سرمایش بر قابلیت برندگی فایل های چرخشی نیکل- تیتانیوم بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی از60 عدد فایل چرخشی Hero642 (سایز 25 تقارب 4%) در سه گروه20تایی استفاده شد. گروه اول: فایل هایی که تحت عملیات سریع سرمایش قرار نگرفتند. گروه دوم: بلافاصله بعد از عملیات سریع سرمایش 24) ساعت غوطه ورسازی در حمام نیتروژن مایع با دمای 196°c – (مورد سنجش قابلیت برندگی قرارگرفتند و گروه سوم: پیش از سنجش قابلیت برندگی دمای نمونه ها طی24ساعت به آرامی به دمای محیط رسانده شد. برای ارزیابی قابلیت برندگی نگارندگان سیستم نوینی طراحی و استفاده کردند. فایل های چرخشی به ماشین آزمون متصل شدند و به مدت 10ثانیه در طول 16 میلیمتر روی پلکسی گلاس حرکت چرخشی انجام دادند. کاهش وزن و عمق شیارهای ایجاد شده روی پلکسی گلاس ها اندازه گیری شد. جهت مقایسه میانگین قابلیت برندگی سه گروه، از آزمون آنالیز واریانس یک و دوطرفه در سطح اطمینان 95/0 استفاده شد.
یافته ها
گروهی که بلافاصله بعد از عملیات سریع سرمایش تحت آزمون سنجش قابلیت برندگی قرارگرفته بود به طور معنی داری شیار های عمیق تری ایجاد کرده و کاهش وزن بیشتری نسبت به دو گروه دیگر داشت (001/0> کاهش وزنP، 022/0= عمق شیار P) که به مفهوم بهبود قابلیت برندگی است ولی از نظر قابلیت برندگی، بین گروه های اول و سوم اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (23/0= کاهش وزنP، 61/0= عمق شیار P).
نتیجه گیری
اجرای عملیات سریع سرمایش تا مدت محدودی بعد از عملیات خصوصیات سطحی آلیاژ نیکل - تیتانیوم را بهبود بخشیده و کارایی برندگی فایل های چرخشی نیکل-تیتانیوم را افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1119323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!