بررسی اثرمهاری عصاره هیدروالکلی گیاه تشنه داری (Scrophularia striata) بر روی کاندیدا آلبیکنس در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کاندیدیازیس مهم ترین بیماری قارچی در زنان واژینیت کاندیدایی میباشد. از زمان‌های گذشته تاکنون بطور سنتی از گیاه تشنه داری بصورت وسیع در مناطقی از استان ایلام برای درمان انواع مختلف عفونت ها استفاده شده است، هدف از این مطالعه تعیین اثر مهاری عصاره الکلی و آبی گیاه تشنه داری بر روی کاندیدا آلبیکنس در شرایط آزمایشگاهی میباشد.

روش بررسی

تحقیق به روش تجربی انجام گرفت. گیاه تشنه‌داری را پس از جمع آوری در محیطی گرم، خشک و کم رطوبت به دور از نور مستقیم و درسایه خشک شد. تهیه عصاره هیدروالکلی با استفاده از دستگاه عصاره گیری انجام گرفت، تاثیر عصاره به روش دیسک دیفیوژن و انتشار در آگار با تعبیه چاهک غلظتهای 10، 20، 40، 80 و 100 میلی گرم بر میلی لیتر عصاره های هیدروالکلی به مقدار μl20 بر روی هر دیسک استاندارد BLANK DISC و روش انتشار در آگار (تعبیه چاهک) در غلظت‌های 10 ، 20 ، 40 و 80 میلی گرم بر میلی لیتر عصاره هیدروالکلی به مقدار μl 30در هر چاهک 3 بار مورد آزمایش قرار گرفت.

یافته‌ها

نتایج قرایت شده در زمان های24 و 48 ساعت پس از کشت در دمای37 درجه سانتی گراد حاکی از بی اثر بودن عصاره الکلی و اثر ضعیف عصاره آبی بر روی کاندیدا بود.

نتیجه‌گیری

با مشاهده بی تاثیری عصاره الکلی این گیاه میتوان گفت که عصاره الکلی حاوی ترکیبات ضد قارچی نمی باشد. اما عصاره آبی این گیاه در بالاترین غلظت دارای اثر مهاری ضعیفی بوده که ناشی از وجود ترکیبات موثر در گیاه مبی باشد. پیشنهاد می شود از عصاره فنولی این گیاه در مطالعات دیگر استفاده شود. 

زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1121258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!