نتایج و عوارض حلقه معده در درمان چاقی مفرط

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به دنبال شکست و عدم کارایی روش های غیر جراحی در درمان بیماران مبتلا به چاقی مفرط، روش های نوین جراحی جهت کمک به بیماران معرفی گردید. گذاشتن حلقه معده با استفاده از روش لاپاروسکوپی یکی از روش های مورد علاقه بیماران و پزشکان در سال های اخیر بوده است. مطالعه حاضر به منظور بررسی نتایج و یافته های این روش و نیز عوارض ناشی از آن در 165 بیمار مراجعه کننده به یکی از مراکز خصوصی در ایران طراحی شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی بوده که در فاصله سال های 1390 - 1384 بر روی بیماران مبتلا به چاقی با شاخص توده بدنی 50 -32 کیلوگرم / متر مربع که تحت درمان با روش گذاشتن حلقه معده با استفاده از لاپاروسکوپی قرار گرفته بودند، صورت گرفته است. عوارض احتمالی در طول دوره پیگیری بیماران ثبت می گردید. در آنالیز نتایج از شاخص های آماری فراوانی و نیز تست های آماری کای اسکوار و T-Test استفاده گردید.
یافته ها
میانگین زمان انجام جراحی، از زمان ورود اولین پورت تا زمان آخرین گره بخیه، 3/21/20 دقیقه، میانگین زمان بستری در بیمارستان 8/08/17 ساعت و میانگین زمان بازگشت به کار 4/01/6 روز بوده است. میانگین کاهش وزن بیماران در زمان پیگیری 9/04/21 کیلوگرم بوده است. از میان 165 بیمار مبتلا به چاقی، 39 بیمار (6/23%) دچار عوارض شدند. 21 مورد (7/12%) جابجایی حلقه، 11 مورد (6/6%) عفونت پورت و 6 مورد (6/3%) ایجاد زخم در معده و یک مورد (6/0%) تحریک عصب فرنیک در طول مدت 9/09/16 ماه پیگیری این بیماران رخ داده بود.
نتیجه گیری
استفاده از روش های نوین جراحی چاقی می تواند به عنو ان یکی از راهکارهای مناسب جهت کاهش وزن، مورد توجه قرار گیرد. انتخاب صحیح بیماران و ارائه توضیحات کافی در مورد عوارض عمل می تواند به بهبود روند درمانی بیماران و انتظار واقع بینانه از نتایج درمان کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1121952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!