آموزش تشخیص نقش و ترجمه حرف «واو» در متون عربی

چکیده:
برای هر حرف در زبان مبدا، چند معادل در زبان مقصد با نقشها و ترجمه های متفاوت وجود دارد. از این رو انتخاب معادل برای آن حرف و نقشی که آن حرف، از میان انواع نقشهایی که به ذهن خواننده میآید، ایفا میکند یکی از مشکلاتی است کهنوآموزان زبان عربی با آن روبهرو هستند.
حرف واو از پرکاربردترین و گستردهترین حروف در زبان عربی است. این حرف جزء هم حروف عامل و هم حروف غیر عامل میباشد، و هم بر سر فعل و هم بر سر اسم در میآید و نقشها و اعرابهای متفاوتی به کلمه بعد از خود میدهد، و معنای جدیدی را در ورای ارتباط بین کلمات مستقل ایجاد میکند.
ویژگی واو ایجاد نسبت میان معانی مختلف و ارتباط بین مفاهیمی است که گاه هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. در سادهترین معنایش حرف واو همان حرف عطف است که بین دو حالت قرار میگیرد تا آنها را به یک شکل و تحت یک حکم و یک اعراب درآورد. اما از آنجا که این حرف در اشکال و معانی مختلف بهکار میرود، بر آن شدیم تا در این مقاله انواع واو را بررسی کنیم و سپس به تقسیمبندی و آموزش آن بپردازیم. در این پژوهش قرآن مجید را محور اصلی اعراب و عرصه تمرین قرار داده ایم. امیدواریم نتایج این پژوهش بتواند به مولفان کتابهای درسی قرآن و عربی در دسته بندی منظم و منطقی آموزش معانی حرف «واو» و انواع آن، احتراز از بهکارگیری نابهجای آن و استعمال دقیق آن کمک کند. همچنین در این مقاله معلمان با تفاوت استعمال حروف در متون آموزشی آشنا میشوند که به ایشان در آموزش آسان و روان قواعد به دانشآموزان کمک کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1122784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!