بررسی ارتباط میان آلودگی هوای آزاد و مرگ در اثر بیماری های تنفسی در کرمان 1389- 1385

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
آلودگی هوا یکی از مشکلات شهرهای بزرگ جهان است و سلامت ساکنان این شهر ها را تهدید می کند. از آثاراحتمالی افزایش آلودگی هوا افزایش بروز بیماری های تنفسی وعلایم آن ها است.
روش کار
این مطالعه در شهر کرمان انجام گرفت. داده های مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی، طی دوره آماری مورد مطالعه (از اول فروردین 85 تا آخر شهریور 89)، از مرکز بهداشت شهرستان کرمان و داده های آلودگی هوا نیز، از سازمان حفاظت محیط زیست کرمان دریافت شد. این سازمان مقدار هفت آلاینده NO، CO، NO2، NOx، PM10، SO2، O3 را به طور روزانه، توسط ایستگاه ثابت داخل شهری اندازه گیری می کند.
نتایج
ارتباط مرگ ناشی از بیماری های تنفسی و آلودگی هوا با استفاده از رگرسیون negative binomialتجزیه وتحلیل شد. میزان متوسط روزانه گرد و غبار در کرمان در بعضی از روز های سال بالاتر از 150 میکروگرم بر متر مکعب (ناسالم) بود. تحلیل آماری پس از تعدیل برای دما و رطوبت نشان داد که ارتباطی معنی دار بین افزایش مرگ های تنفسی مردان و افزایش گرد و غبار (03/0P=)، ازن (004/0P=) و دی سولفید گوگرد (03/0P=) درهوای آزاد وجود دارد، اما ارتباط افزایش مرگ های تنفسی زنان و آلاینده های بررسی شده معنی دار نبود.
نتیجه گیری
با توجه به ارتباط بین افزایش گردو غبار و ازن و دی سولفید گوگرد و مرگ تنفسی در کرمان، افراد حساس و یا مبتلا به بیماری های تنفسی، باید در مواقع افزایش آلاینده ها، موارد احتیاطی را رعایت کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1126860 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!