غربالگری و شناسایی آلوآنتی بادی های گلبول های قرمز در بیماران تالاسمی ماژور مراجعه کننده به بیمارستان شفا شهر اهواز Print

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور در زمره بیماران وابسته به تزریق خون منظم می باشند که انتقال مکرر خون در آنها عوارضی همچون گرانباری آهن، افزایش خطر بیماری های منتقله از راه خون و تولید آلوآنتی بادی علیه گلبول های قرمز اهداکنندگان را در پی دارد.

مواد و روش ها

مطالعه توصیفی-مقطعی حاضر بر روی 70 بیمار تالاسمی ماژور که به طور منظم تحت انتقال خون قرار گرفته بودند، انجام شد. ابتدا آزمایش غربالگری آنتی بادی های غیر منتظره بر روی سرم همه بیماران انجام شد و سپس تعیین هویت آنتی بادی بر روی نمونه های مثبت از لحاظ آنتی بادی انجام پذیرفت.

نتایج

از مجموع 70 بیمار، در سرم 6 بیمار آلوآنتی بادی قابل شناسایی بود (6/8 درصد) که آنتی بادی Anti-K در 3 بیمار، Anti-D در یک مورد و Anti-E نیز در یک مورد مشاهده شد. در سرم یک بیمار نیز هم زمان Anti-E و Anti-D قابل شناسایی بود. 18 بیمار (7/25 درصد) تحت عمل طحال برداری قرار گرفته بودند. ارتباط معنی داری بین وجود آلوآنتی بادی و سن، جنس، وضعیت طحال، و زمان آغاز اولین دریافت کیسه خون مشاهده نشد.

نتیجه گیری

با توجه به شناسایی آلوآنتی بادی های علیه سیستم های گروه خونی Kell و Rh در این مطالعه (6/8 درصد)، سازگاری بین آنتی ژن های سیستم های گروه خونی Kell و Rh در اهداکننده و گیرندگان، می تواند یکی از راه کارهای مفید در جلوگیری از ایمیون شدن گیرندگان خون و تولید آنتی بادی های غیرمنتظره علیه گلبول های قرمز اهداکنندگان گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!